In de hoeveelheid zeer boeiende informatie in de laatste BusinessWeek (zie ook overzicht bij FrankWatching en natuurlijk alle artikelen op BusinessWeek.com zelf) kwam in het Microsoft verhaal een spannende tegenstelling naar voren rondom het thema Bloggende Werknemer. Een van de interessantste Microsoft blogs is Mini Microsoft. Een zeer kritische site over de cultuur binnen Microsoft. Mini Microsoft steeft naar een mean&lean Microsoft. Een uitvoerig interview (A rendezvouz with Microsoft’s Deep Throat) met Mini Microsoft is hier te lezen.
Ok, een kritische werknemer die een blog gebruikt als uitlaatklep. Is dit een probleem of een kans?
Dan de reactie van de grote baas, Steve Balmer, eveneens in BusinessWeek:
“Some of this sentiment comes out in blogs like Mini-Microsoft and others. Do you read those?
I do not.
Are you aware of them?
I know there is a blog called Mini-Microsoft.
But is information from those blogs getting to you?
I have lots of sources of information about what’s going on at the company. I think I have a pretty good pulse on where we are and what people are thinking. I’m not sure blogs are necessarily the best place to get a pulse on anything. People want to blog for a variety of reasons, and that may or may not be representative. ”
(Lees hier het hele interview met Steve Ballmer)
Ontwijken en niet-serieus nemen, van oa. de kritiek in de blogosfeer. Het beeld dat ontstaat is vergelijkbaar met de houdingvan IBM in de jaren 80 en de rol die o.a. Microsoft toen vervulde. Nu zijn Google en Yahoo! de grote bedreiging voor het Microsoft-rijk. IBM kreeg met een zware depressie te maken en omvangrijke reorganisaties, herpositionering als service-organisatie en cultuurwijzingen hebben IBM weer een sterk bedrijf gemaakt.
Mini Microsoft heeft natuurlijk lef, maar neemt een zwaar risico: ontslag. Dat zal Microsoft niet in dank worden afgenomen door haar huidige en potentiele werknemers. Een nederig advies mijnerzijds aan Microsofts’ top-management: neem de kracht van blogs als Mini Microsoft als opinievormer zeer serieus. Waardeer het initiatief van de werknemer, maar probeer het te incorpereren binnen je eigen netwerk. Al dit vuil op straat is PR-wise niet goed. Ontslag en de jurische afwikkeling, zou het alleen maar verergeren.
Stel regels op zodat medewerkers weten wat uw grenzen zijn.
Biedt Mini Microsoft goede mogelijkheden om zijn visie uit te voeren, beloon hem, maar creeer tevens een veilige omgeving dat hij zich bekend kan maken. Eens moet dat gebeuren!
Meer bronnen rondom het thema Bloggende werknemer:
Corporate Blogging Policy
De jurische valkuilen van de bloggende werknemer
Legal Guide for Bloggers
No comments yet.