Dit artikel is de tweede in een reeks rondom strategie-vorming en implementatie. Het eerste deel is hier te lezen.
Belangrijke pijlers van ons project zijn sociale netwerken en fandom. Het lijken twee verschillende dingen, maar het is eigenlijk een spannende mix. Ik zal ze echter in twee verschillende artikelen behandelen en ze daarna koppelen. Om te beginnen: het toenemende belang van sociale netwerken.
Het grootste sociale netwerk is MSN. Interessant want eigenlijk is dat niet meer dan een lijstje met vriendjes / contacten. Maar de belangrijkste criteria is kennen en vertrouwen. Dit is globaal de basis van de meeste sociale netwerken, virtueel en offline. Online kennen we inmiddels de grote fenomenen als Hyves, MySpace en Facebook. Doelgroepsites als Xing (business), Sugababes (jeugd) en Schoolbank (zoek je mede oud-leerlingen) stijgen ook meer en meer aan populariteit. De laatste is overigens een sterk voorbeeld van wat inmiddels de belangrijkste driver van een community wordt gezien: het sociale object. Dit is waarover mensen met elkaar praten, wat ze bindt en dus wat ze een sociaal netwerk maakt. Uitgewerkt door Brad Fitzpatrick behandeld in Thoughts on the Social Graph.
In de strategie van Flabber.tv is de videocontent de drager. Of helden in de clips. Of in een game-kanaal ontwerpers, of in een muziekkanaal groepen. Zo koppelt Sellaband groepen aan believers, een ander woord voor fans. Of we een grote eigen site gaan opzetten of gaan "aanleunen" bij één van de andere grote netwerken is een openstaande vraag. Wat we wel gaan bieden is veel sociale objecten, content, onderwerpen om over te praten.
Eén van de laatste ontwikkelingen in het gebruik van sociale netwerken, is de toenemende waarde die marketeers hier aan toekennen. Er zij al buzz-modellen als Buzzer. Maar dit is primair een offline activiteit. Facebook gaat met zijn recent aangekondigde marketingstrategie een flinke stap verder: Facebook gebruikers & adverteerders kunnen het sociale netwerk gebruiken om commerciele producten aan profielen en hun vrienden aan te bieden (Social Ads).
Binnenkort deel 3: Rol van fan in Flabber.TV strategie.
Aanvullend staat er op Frankwatching een interessante reeks onder de titel Vertrouwen is te ontwerpen.(5 delen)
No comments yet.