Terwijl Nederland nog bezig was Blognomics tot zich door te laten dringen, was maandag 25 april in Parijs het volgende Blog-festijn: Les Blogs. Internationaal, met meer dan 200 bezoekers is dit een van de grootste evenementen van dit jaar. Parijs was voor mij wat te ver en ik heb het dus van een afstand aanschouwd. Met 80% webloggende en chatten bezoekers in de zalen kwam er dus een stroom van informatie en meningen op de buitenstaander af. (voor een overzicht van deze stroom heeft Frankwatching een overzicht.)
Van een afstand was het chaotisch en heb ik weinig nieuws gelezen en gezien. Deze mening deelt duidelijk Emerce-hoofdredacteur Anton van ElburgBusinessmodellen voor weblogs niet wezenlijk anders. Uitgevers kijken op dit moment nauwelijks langs hun bestaande, bekende en vertrouwde businessmodellen heen waarin adverteren centraal staat. Hier is nu dus op dit moment de meeste innovatie en veranderen structuren (zie bijvoorbeeld recente post op Problogger). Maar traditionele media hebben natuurlijk nog andere inkomstenbronnen: abonnees, investeerders en opbrengsten uit de verkoop van kennis uit archieven en research (zo is Internet goud voor kranten als de New York Times die zijn archieven daarmee wereldwijd heeft kunnen openen). in zijn artikel
De vraag is ook of de innovaties rondom bloggen uit de mediawereld zullen komen. Toen hedge fund-manager Jeff Bezos is april 1994 zijn auto pakte om Amazon.com te starten ging hij een online boekwinkel maken. Amazon haalt op dit moment zijn omzet juist uit boeken die in de winkel slecht te krijgen zijn, bijvoorbeeld via zijn veiling. Amazon is de opinie-site als het gaat om boekbelevenissen. En boeken is maar 1 product! Het model is gegroeid en geevolueerd.
Andere voorspellingen opgetekend door Darren Barefoot en Jeff Clavier zijn nauwelijks schokkend te noemen, maar we staan natuurlijk wel aan de vooravond van een media-revolutie.
Zo is wel nieuw en spannend hoe je deze meeting mee kunt beleven. De blogs die online staan, foto’s en films die live op flickr worden gepubliceerd.
No comments yet.