Certificaat Green Ambassador

Duurzaam Jaarverslag 2025

(This blog can be read in English here).

Tussen alle dagelijkse werk is het lastig om even rustig terug te kijken wat er allemaal gerealiseerd is. Jaarlijks kijk ik terug op alles waar ik duurzaam mee bezig ben geweest. (Lees hier 2024). Het gaat natuurlijk veel te langzaam. Onze aarde, moeder Gaia heeft alle hulp nodig om voor ons een leefbaar bestaan mogelijk te houden.  Grenzen worden bereikt, dieren-en planten soorten sterven uit. Een rechtse anti-woke, maar vooral anti-duurzaamheid waait wereldwijd. Complete Haagse politieke onkunde en amateurisme helpt ook niet. Dus zullen we toch als burger ons mensje moeten staan en initiatief moeten nemen en tot actie moeten over gaan.

Bezig in het onderwijs

Mijn plek is voornamelijk Hogeschool Windesheim en alles wat daar langskomt. Andere platformen zijn schrijven en publiceren.

In 2025 kwam mijn bijdrage tot zijn recht in verschillende projecten die we konden binnenhalen bij HBO-ICT en die ik kon initiëren. Hoogtepunten: the GreenWay, een bordspel dat studenten hebben ontwikkeld en overgedragen is aan de Nationale Coalitie Duurzame Digitalisering. Bij de Global Project & Change Management zijn twee teams bezig met The Edable Campus en e-waste.

Vanaf september is er bij 038games (HBO-ICT’s Game Studio) een team begonnen aan een project om het Business Model Canvas te gebruiken om jonge ondernemers in Zuid-Afrika voor te bereiden op duurzaam ondernemerschap. Het project is in opdracht van Sigma International en wordt onder de vlag van PUM uitgevoerd. Er ligt een mooie relatie tussen een gemotiveerde groep internationale ICT-studenten en artist en jonge ondernemers in Kwazulu Natal in Zuid-Afrika.

In het voorjaar zijn we (ikzelf, collega’s Peter van Noord en Jobke Wetzel) gestart met de voorbereidingen van het Slim Zorg Lab, een Living Lab op het snijvlak van ICT en verpleegkunde. In september zijn we begonnen met 25 lablearners op de Makersfabriek dankzij Breinn. Studenten werken aan opdrachten over AI en dementie en de mogelijke rol van humanoïden in de zorg. Een wandeling van deze apparaten trok al flink aandacht. Het is innovatief onderwijs waar wij als docent/begeleiders nog een hoop leren. Mooi is ook dat via dit traject de Persoonlijk Leiderschapslijn rondom Inner Development Goals in het 3de/4de jaars onderwijs konden uitproberen. Lees het artikel over IDG’s in het Hoger Onderwijs hier.

Dan had ik ook het voorrecht om in het voorjaar het Green Ambassadorship speldje van Windesheim te mogen ontvangen. Daar ben ik enorm trots op.

Ook het vermelden waard, en duurzaam door kennisdeling, is mijn bezoek aan Heilbronn, naar collega’s. Hier sprak ik mensen die zeer nieuwsgierig zijn naar het werk dat we met tientallen collega’s bij HBO-ICT uitvoeren om ons ICT-curriculum compleet te vernieuwen. We hebben leerroutes ontworpen, leeruitkomsten geschreven, met 4CID alles aangepakt, programmatisch toetsen en feedback geletterdheid toegepast. Een hoop werk waar anderen verwonderd en geïnspireerd naar kijken. Open Source is niet het goede woord, maar veel is deelbaar en bruikbaar.

PUM-expert

In 2025 heb ik mijn eerste PUM-projecten uitgevoerd. Alle drie op het snijvlak van IT en onderwijs. In het voorjaar bezocht ik Palembang om met collega’s van PalcomTech een nieuw AI en IoT curriculum te ontwerpen.

Voor Asante Tano Methodist Technical Vocational Training Institute ontwierpen we een ICT-infrastructuur. En in de zomer startte het eerste stuk van de opdracht voor Sigma International waar de 038games studenten (zie hierboven) nu aan werken. In februari naar Zuid-Afrika te gaan om te test.

Lezen en schrijven.

Er is weer veel gelezen (80+ boeken) en geschreven. Dit jaar ben ik begonnen om artikelen en leestips te plaatsen op mijn Substack. Voor managementboek ben ik een nieuwe reeks Lezen voor de Toekomst te schrijven. De eerste 4 artikelen zijn klaar en gepubliceerd. Nummers 5 Ambitie en 6 Activisme in de praktijk zijn ingeleverd.

Als leestips wil ik drie boeken meegeven:
Grof Vuil van Alexander Clapp zie leestip
Leeft een rivier van Robert MarFarlane  zie leestip
Only planet Klimaatgids voor de 21ste eeuw van Tim van Hattum zie leestip

Niet gelukt

Niet alles wat ik wil lukt, en ik ben elk jaar weer in overtreding. “Ik ben Bertrand en ik vlieg” is nu mijn standaard introductie nu maar. Een deel van de vluchten is voor het goede doel
Wat ook minder gelukt is is om duurzame ICT en duurzame en circulaire thema’s in het onderwijs van ons nieuwe HBO-ICT curriculum te krijgen. In projecten lukt het, maar direct in de inhoud van de clusters is lastig. We blijven proberen.

In 2026, meer ambities

Hopelijk gaan we in 2026 de vruchten plukken van de projecten die in 2025 gestart zijn. Studenten doen hard hun best. Er staan nog meer potjes op het vuur. Testen van het game project in Zuid-Afrika en nieuwe connecties met onderwijsinstellingen daar om kennis en kunde te delen staan inmiddels op de agenda.

Ik wil meer doen met kunst in het onderwijs en op en om de Campus. Kunst is goed voor ons brein. En met Breinn en lectoraten werken aan ontwikkelingen en onderzoek naar humanoïden in de zorg, is ook al geagendeerd. Meer artikelen schrijven en kennisdeling, uiteraard.

Dank aan iedereen die me heeft geholpen en gesteund.

 

 

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes