Alarm voor economisch model MSM

De kranten hebben het al zwaar te verduren, nu beginnen de analisten zich te roeren. BusinessWeeks Jon Fine gaat er in het artikel Net to Newspapers: Drop death dieper op in. Kranten zijn net kakkerlakken, ze overleven uiteindelijk wel, maar tegen welke kosten. Advertentie inkomsten staan al jaren onder druk. De laatste jaren (1996 – 2004) is ongeveer 1,9 miljard $ weggesijpeld naar online bladen en diensten, jongeren lezen geen kranten meer. Hier zijn wat cijfers van de Amerikaanse kranten over de laatste tientallen jaren. Analiste Lauren Rich Fine van Merrill Lynch & Co voorspelt een sterkere groei van het aandeel Internet advertenties: van 3.7% in 2004, 4.6% in 2005 oplopend tot 7.4% in 2009 (van een totaal van 8 miljard dollar) . En dat is een hoop geld dat niet gecompenseerd kan worden door abonnees.
Bijna gratis services als Craigslist, eBay en in Nederland Marktplaats en Speurders hebben veel advertentieomzet weggehaald bij kranten. En daar komt niets voor terug! Sterker nog, de kostenstructuur van de grote uitgevers is tamelijk gefixeerd. Daarom nu de samenvoegingen, ontslaggolf bij de kleine locale bladen. Maar dit effect is over een jaar al weer weg, en dan?

Maar kranten zijn wel aan overlevingsstrategien bezig door te investeren in Internet advertentiebedrijven of kopen van webloguitgevers. Maar de opbrengsten van de honderden miljoenen aan uitgaven voor deze kopen zijn erg onduidelijk voor de aandeelhouders.
Volgens Dave Morgan in het artikel Newspapers: Playing Defense Won’t Be Good Enough gaan bij de meeste uitgevers de koppen nog in het zand. Geen vrolijk beeld. Geen goede strategie!

Meer over het artikel en inschatting van de advertentiekosten in Nederland die naar Internet zijn gegaan is te vinden op MediaBlog

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes