Wat het Innovatieplatform voor het bedrijfsleven moet zijn, moet Mediawijsheid voor het onderwijsveld zijn. Kennis en onderzoek naar ontwikkelingen van nieuwe media in het onderwijs zijn slecht gecoördineerd. Hiervoor is inmiddels een Mediawijsheid Expertisecentrum opgezet, middels een notitie van minister Plasterk een kader gezet en een website ingericht. En vandaag was er voor de beleidsmakers en het onderwijsveld de eerste Mediawijsheidmarkt.
Ondanks de aanwezige mediawijsheid definitie, “Mediawijsheid is alle kennis en vaardigheden en de mentaliteit
die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de
wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende hoofdrol
spelen.” (Bron: Raad voor Cultuur) , kwam er uit alle presentaties toch een difuus beeld naar voren. Sommige bedrijven zetten hun presentatie als een verkoopverhaal neer, anderen deden een poging tot discussie. Natuurlijk was onze presentatie helemaal wat het wezen moest. Niet de beloofde 54 bezoekers, maar om kwart over vijf op vrijdagmiddag waren de 15 mensen in de zaal meer dan geïnteresseerd. Goede ideeën en discussie.Misschien nadenken over een deeltijd Master? En wie gaat het onderzoek doen naar het gebruik & invloed van Internet, virtuele werelden etc. onder kinderen van 6 – 12 jaar?
De meeste aandacht ging voor ons als Kenniscentrum, uit naar het leggen van contacten met opdrachtgevende bedrijven en sponsoren van ons aankomend Lectoraat Mediapedagogiek. In die missies zijn we denken we nu geslaagd. Details moeten nog uitgewerkt, contracten beklonken:)
Ik wil nog wijzen op het recent verschenen onderzoek van Booz & Hamilton: Digital Confidence Sleutel tot digitale groei van morgen (tip van de UPC spreker).
No comments yet.