paris_shakespeareandco_02

De boekenbubbel, leesgek door Instagram

De afgelopen maanden heb ik op Instagram geïnvesteerd in uitgevers, auteurs en boekhandels in mijn tijdlijn te krijgen. Nu ben ik gedeprimeerd. Zoveel moois dat verschijnt. Naast de grote namen, ik noem een Adriaan van Dis met KliFI, Paulo Coelho met De weg van de boog of Kazuo Ishiguro met Klara en de zon is er een nieuwe Deon Meyer, het is het Napoleon-jaar (200ste sterfjaar), een nieuwe biografie van Erasmus, en dan verschijnt op 1 april De dertig beste verhalen van Anton Tsjechow in een nieuwe vertaling. Er komen bijvoorbeeld bij Rainbow goedkope herdrukken uit van Mevrouw Dalloway van Virginia Woolf en De Geschiedenis van Suriname van Harry Budding’. Met leuke leesacties om samen gezellig aan de leesslag te gaan. In december was ik bijna ingestapt op de Anna Karenina bingo. Alleen had ik toen geen tijd voor die 800+ pagina’s. Wanneer wel?

En dan weet ik dat heel veel uitgevers nog wachten met nieuwe boeken tot de boekwinkels weer helemaal open zijn. Ik vergeet dan nog wat ik Engelstalig over mijn tijdlijn zie gaan. Een flinke wenslijst bij Amazon heeft zich al opgebouwd. Zelfs als ik de hele dag de tijd heb, ga ik tijd te kort komen. Mijn Insta-berichtjes lopen verder gewoon door. Shakespeare & Company, wereldberoemde boekhandel in Parijs toonde weer fraai antiquarisch materiaal. Want tweedehands is ook lekker duurzaam. Bij Orlando verschijnt binnenkort een nieuwe uitgave van Anita Brookner’s Hotel du Lac. Het is dezelfde uitgave (andere omslag) als de Xander versie uit 2017. Die kostte 6 euro.

En gaat mijn meeste leestijd nog op aan managementliteratuur. Een artikel als De ondernemersbiografie is niet gebaseerd op gebakken lucht. Natuurlijk is het voorwerk voor een hoofdstuk uit mijn aanstaande boek, maar toch het kost tijd.

En dan zie ik mensen in mijn Insta-tijdlijn ook doodleuk 5-10 boeken per week lezen. Stapels! Waar haal je de tijd vandaan? Of is dit gewoon je beroep? Valt er als boekblogger goed geld te verdienen dan? Mijn Insta-post over Je hebt het niet, je doet het verschenen bij @anderzdenken werd opgepikt en doorgezet door de uitgever. Had dit me misschien een “contract” op kunnen leveren?

Afijn, frustratie dus. Oplossingen: minder aandachtsgebieden. F*ck geschiedenis, weg met thrillers. Stoppen met die hele 100 boeken leeslijst. Of toch dat managementboeken gebeuren vaarwel zeggen. Dat vergt de grootste bubs van de tijd. Of me verlossen uit de boekenbubbel! Algoritmes die me het leesplezier ontnemen. Het zou verboden moeten worden.

 

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes