De komende maanden komt een stroom boeken uit op het gebied van bedrijfsbloggen. De grote uitgevers werpen zich nu ook in de strijd. Als managementboek recensent (o.a. managementboek.web-log.nl) heb ik het genoegen advanced copies van dat materiaal te ontvangen. Wat titels die gaan verschijnen:
Blog Marketing The revolutionary new way to increase sales, build your brand, and get exceptional results , Jeremy Wright, McGraw-Hill, november) ;
Naked Conversations : How Blogs are Changing the Way Businesses Talk with Customers door Robert Scoble en Shel Israel (Wiley) januari 2006;
The Corporate Blogging Book door Debbie Weil (Penguin Portfolio begin 2006)
Blog Marketing is net uit. In Amerika dan wel te verstaan. De advanced copy is een ringband wat lekker makkelijk leest en zich leent voor het maken van aantekeningen. Jeremy Wright is een ervaren blogger van o.a. Ensight.org. Overigens zijn alle auteurs van bovengenoemde boeken ervaren bloggers. Bij dit boek hoort natuurlijk ook een weblog BlogMarketingBook. Dit is het boek over de mogelijkheden van bedrijfsbloggen dat ik graag geschreven had. Tijd ontbrak helaas. De titel is dus wat misleidend.
Het is een zeer voorbeeldrijk boek en laat tientallen mogelijke toepassingen zien van weblogs voor intern en extern gebruik. En als een goede evangelist onderschrijf ik Jeremy’s claim: zonder kun je niet meer als bedrijf.
Wat ik in dit boek een aardige categorisering vindt is weblogs vergelijken met rollen in de samenleving: de ‘barber’, de ‘blacksmith’, de ‘brigde’, de ‘window’, de ‘signpost’, de ‘pub’en de ‘newspaper’.
Zo is deze blog een signpost, ik beschrijf wat ik zie , geef dat weer (met een tikkeltje ‘barber’) en maak de blogosfeer zo inzichtelijk mogelijk. Marketingfacts is weer eerder een marketing ‘newspaper’. en zo kun je nadenken over de rol die je als blogger of als bedrijf wilt uitstralen, de uitstraling en onderwerpen daar bij aan laten sluiten.
En natuurlijk over zoeken, vinden en technieken om gevonden te worden. Een strategie om te starten met bloggen. En steeds staan 2 zaken centraal: engaging in conversations en create positive experiences. Wel wat marketing natuurlijk.
Ik was er in een uurtje of 3 doorheen. Toch weer nieuwe dingen geleerd (die ik eens in mijn presentatie zal aanpassen en in december online komt, met wat podcasts eromheen) . Goed boek!
No comments yet.