Media, eten of gegeten worden?

PlatenspelerVandaag stond in de Volkskrant (23 november) onder de kop Voor álle media geldt: eten of gegeten worden een artikel over de grote verschuivingen die nu in het medialandschap plaats vinden. Ik heb mijn leesbril opgezet en het stuk tot tweemaal toe aandacht gelezen, omdat mij iets opviel: Internet ontbreekt vrijwel. Het begint al met de eerste zin: Alle media – tv, radio en dagbladen – zijn in beweging. In de geschiedenis zijn dit soort grote vergissingen meer gemaakt. De vliegtuigmaatschappijen zagen 10 jaar geen brood in modellen voor goedkoop vliegen. Reisorganisatoren zagen Internet niet als kanaal om handel te genereren. In beide industrien heeft de kaalslag al plaatsgevonden.
Ah daar is Bertrand weer. Internet, internet, internet. Uhm ja en nee. Ik kijk per dag zo’n 2 uur TV, lees gemiddeld 2 kranten per dag, 6-10 bladen (papier) per week en flink wat, eveneens papieren, boeken. Ik sta met beide benen in heden en toekomst. Als ik met pensioen ga, mijn geld verdient heb met Internet-ideeen en -activiteiten, zal de krant niet meer in de bus vallen. Mijn dochter luistert nu dagelijks radio, via de PC en iPod. Haar toekomstige kinderen vast ook wel, maar kunnen niet meer vertellen hoe een radio eruit ziet. Heeft u nog LP’s en een pickup? Dus hoe later iets grijs gedraaid gaat worden? Ik bedoel maar.
Terug naar het stuk in de Volkskrant. Alle uitgevers zijn driftig op zoek naar nieuwe modellen. Een paar dingen die de laatste weken langs kwamen: Telegraaf gaat in datingsites en de Volkskrant zet een banenkrant op. Oude wijn in nieuwe zakken. Relaties vinden via een advertentie in de krant is allang passé. Dus een datingsite, natuurlijk. En alle banen nog een keer samenvoegen, wat adviezen ernaast en voilà weer een product. Uitmelken heet dat. Er zijn fraaie marketingtermen voor, maar bedrijven doen dit meestal als ze aan het einde van hun levens/bestaanscyclus komen.
Waar gaat het om: content. En waar de interessante content is, bewegen de adverteerders zich naar toe. En dat beste kijkbuiskindertjes wordt…. I N T E R N E T.

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes