Open brief aan PCM

Geachte heer Grabiner,
in deze open brief wil ik reageren op het interview dat afgelopen zaterdag, 3 december 2005, met u in de Volkskrant heeft gestaan. Ik wil de vraag beantwoorden: Hebben kranten nog een kans? En zo niet, wat dan? Ik ga er vanuit dat u de Nederlandse taal machtig bent!
Stephen GrabinerU van Apax heeft papier gekocht. Veel papier, drukpersen om nog meer papier te maken. Papier, papier, papier. PCM en een aantal uitgeverijen maken deel uit van uw investeringsonderneming.

Ik ken uw werkwijze. Uiteindelijk bent u uit op rendement op uw investering. Dat is nobel. Toch heeft u pech. Of u heeft bij de verschillende onderzoeken alvorens tot investering over te gaan niet uitvoerig genoeg geinformeerd. Maar kortweg de omzet valt tegen, en alle orthodoxe middelen om het rendement te verhogen zijn uit de kast getrokken. Redacties zijn samengevoegd, titels verdwenen, locaal en nationaal nieuws geïntegreerd.
En er wordt naar een nieuwe ‘multimediale toekomst’ gekeken. De PCM aast op radio en tv zenders maar wil geen namen noemen. Er komen nogal wat programmamakers en potentiele titels op de markt als het aan de Nederlandse overheid ligt. En die kampen met hetzelfde probleem als u, teruglopen van kijkers (lezers) en teruglopende inkomsten (abonnees en adverteerders).

Hoe komt dat?

KrantlezerU heeft pech EN u heeft uw huiswerk niet goed gedaan. Zoals velen, vrees ik, die de laatste jaren in medialand zijn gaan investeren. (Rupert Murdoch is misschien een van de weinigen die de bui zag hangen en flink aan het herpositioneren is). Nederland is een snel vergrijzend en verzuild land. Maar u moet het vooral hebben van de jonge, informatiehongerigen.
Ik ben van 1962, lees braaf de krant en als ICT heb ik jaren geloofd in de paperless office. Een mooie droom, maar het werd alleen maar meer papier. Op kantoor en thuis. Folders, kranten, bladen om informatiegek van te worden. Maar inmiddels zie ik een omslag. Als ik kijk naar mijn inmiddels tienerkinderen. Mijn collega’s van 20-25 waar ik mee werk. Er is iets fundamenteels gewijzigd. No paper. ‘Papier, een achterhaald concept!’
En zuilen, nou misschien bij de EO-jongeren, maar verder is het de zap-generatie. En, ik moet het woord toch maar noemen, fulltime online , mobiel en Internet.

De waarde van nieuws is door Internet zo sterk verkort, dat een dagblad hier weinig aan kan toevoegen. Weekbladen door achtergrond artikelen wel iets meer. Gratis bladen en een tegenzittend economisch tij, oftewel kritisch kijken naar al die abonnementen. Dat is pech.

Kortom hebben kranten toekomst? Nee, zeker niet in de huidige papieren vorm. Met digital paper, maybe, maar dan moet die industrie snel zijn. U en al uw journalisten moeten stoppen met content en papier als synoniem te gebruiken.

In de tussentijd zit u in uw maag met honderden journalisten die u iets te doen wilt geven. Een zondagskrant! Een banenkrant? Ik begrijp ze niet. Een zondagskrant terwijl mijn generatie toch echt op zondag minimaal de zaterdagkrant, en waarschijnlijk ook nog alle bijagen van de rest van de week te verwerken heeft. Een banenkrant? Hyves logoEen idee (gratis voor de rest kunt u mij schaamteloos inhuren). Banen worden voornamelijk via netwerken geregeld. Dit wijst onderzoek al jaren uit. Koop u in in een groot netwerk, Hyves als u banen voor jongeren heeft, OpenBC als dat voor ouderen (35 – 55, HBO+ etc.) geldt. En daar bouwt u wat leuke coachings- en empoyment sites omheen.

In Nederland worden regelmatig verschillende onderzoeken gedaan naar de toekomst van de papierenmedia. Ik wil u wijzen op 2 kleine maar zeer relevante initiatieven. Die leggen duidelijk de vinger op de zere plek EN bieden veel aanknopingspunten om over de toekomst van uw investering na te denken:
Peiling 2005: Nieuwe media, nieuwe kansen op De Nieuwe Reporter
De Mediablog van Henk Blanken geeft in zijn column Popup

Cover BusinessWeek
Ten aanzien van de Internet-generatie: ze gaan uw krant niet lezen. In het stuk Jeugd begint niet aan de krant kunt u lezen waarom. Over deze MySpace-generatie (ze leven online) kunt u trouwens uitvoerig lezen in de BusinessWeek van deze week. Het artikel The MySpace generation is online te lezen.

Ik heb mijn weblog schaamteloos gebruikt om u een reactie te geven. Blogmania gaat over bedrijfsbloggen. En dat sluit wel aan bij uw problematiek.

Meneer Grabiner, succes

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes