2005 is voor de online wereld een heftig jaar geweest. Webloggen en podcasten zijn doorgebroken als breed media-uiting. Flinke overnames (skype bovenaan) hebben het belang van de nieuwe ontwikkelingen duidelijk gemaakt. Voor alle snelle en nieuwe ontwikkelingen zijn de namen Internet 2.0 en Web 2.0 dit jaar te voorschijn gekomen.
Alle hype rondom de nieuwe trends (en weblogs versterken dit flink) hebben ook de attentie van het bedrijfsleven gekregen. Aan het begin van het jaar meldde ik al op Managementboek.web-log.nl dat de Harvard Business Review webloggen als een van de belangrijkste trends van 2005 zag. Gartner was gedurende het gehele jaar nog sceptisch en terughoudend. Maar met een nieuw jaar in zicht is hun houding bijgesteld. Frank op Frankwatching laat in een uitgebreid stuk Gartner’s signaal: Top 10 voor internet 2.0 zien wat Gartners huidige opstelling is tav nieuwe interactieve media ontwikkelingen. Gartner is een gerenommeerd ICT-trend en adviesbureau dat werkt met cycli van trends. Meestal duurt de opkomst van een trend een aantal jaren, tot het tot een mainstream activiteit ontplooid is. 20 jaar ervaring met hun inzichten en voorspellingen hebben mij in ieder geval geleerd vele korrels zout rondom de Hype Cycle te leggen. (dit is een wat rare beeldspraak, maar dat terzijde)
Kijkt Gartner vooruit, BusinessWeek kijkt achteruit in de artikelen over Best of 2005. Het is toch echt interactiviteit en innovatie dat de klok slaat. Dus mocht u willen weten wat u gemist heeft lees dan deze artikelen (wederom handzaam samengevat op Frankwatching: BusinessWeek Best of 2005)
Maar lees vooral niet het artikel Hype 2.0 in FEM Business. Na Francisco van Jole is Michiel Frackers omgebogen van Internet evangelist tot een criticaster van de nieuwste ontwikkelingen. Al jaren hangt een weblog-uitgeverij van zijn kant in de lucht. Inmiddels hebben Blog en Blogo (onder andere) de arena betreden. Frackers is een beetje zuur over de hype die hij zo op het oog gemist heeft. Geeft op zich niet, maar laat het in een objectief stuk niet zo doorklinken. "Web 2.0 draait om de gebruiker, waardeert zijn mening en stelt hem in staat mee te knutselen aan software en toepassingen. "
Op dat geknutsel bouwen zeer grote bedrijven inmiddels succesvolle modellen. Het zou het vanuit informatie-oogpunt naar de lezers van FEM Business verstandig hebben gevonden dit op de voorgrond te stellen. Hier kan namelijk van geleerd worden. En nieuwe modellen zullen zeker leiden tot nieuwe betaal- en inkomstenmodellen. Met Flabber , partners etc. werken we hier hard aan. Het vereist loslaten van hoe zaken gingen, experimenteren en creatief kijken waar trends heen gaan.
En ondernemen, op je bek durven gaan, fouten toestaan en innovatie en creativiteit een (broed)plaats geven.
Hallo Bertrand, ik heb het artikel in Fem Business nog niet gelezen maar ik was volgens mij in het interview vooral kritisch over de Skype-overname door eBay (m.b.t. de prijs) en over alle mafkezen die weer denken dat traffic geld waard is. Omzet en winst zijn geld waard, vind ik. De verwachtingswaarde wordt weer te hoog opgeschroefd en daartegen waarschuw ik wel, evenals tegen allerlei bedrijfjes die zichzelf onterecht afficheren als Web 2.0 alleen omdat veel journalisten er niet doorheen kunnen prikken. Een nieuwe hype en daaropvolgende deconfiture is voor niemand namelijk goed. Dan nog over jouw zin: ‘Al jaren hangt een weblog-uitgeverij van zijn kant in de lucht.’ Pardon? Die uitgeverij werd exact 1 jaar geleden aangekondigd in de Telegraaf, n.a.v. het verschijnen van het weblog van Georgina Verbaan. Haar blog en Nederlands meest succesvolle commerciele blog, Quotelog op http://www.quotenet.nl, zijn initiatieven van wat Small Media Group is gaan heten, met dezelfde mensen erachter (Marleen Zachte van Qint en Sigfrid van Driel van Impressive Arts). Dat begon al in 2003… Maar je hebt wel gelijk; ik mis graag elke hype.