Coworken bij Great place to live

Zo was ik helemaal klaar voor een stukje co-werken bij De Meemakers in het kader van Great Place to Live. Ik ben ‘uitgelokt’ om me aan te melden bij de community en naar de co-work meeting te gaan vanuit een stuk idealisme. Michiel Wijgmans is wel een inspiratie en het netwerk leek me wel een inspirerende club. Vanmiddag zaten daar inderdaad een aantal GPTL initiaters aan tafel en een paar gasten, waaronder ik. Na een voorstelronde kwam de middagvraag: hoe gaan we eens geld verdienen om de GPTL-idealen om te zetten in meer echte producten. Een boeiende vraag, maar ook dit netwerk zit vast in zijn/haar vrijwilligersideaal dat commercie vies zou zijn. Al luisterend bespeur je andere ‘gebreken’. Een typisch sociaal netwerk probleem is heel veel zingeving, weinig voorwaartse focus. Leiding nemen durven mensen nauwelijks, want dat is wat in strijd met het gevoel van ‘sociaal’. Gelukkig konden ondergetekende en andere gast, met een sterke financiele achtergrond daar wat tegenoverstellen.
GTPL geeft bijvoorbeeld regelmatig een ‘duurzaamheidskrant’ uit. Mooi en inhoudelijk sterk product, gemaakt vanuit een community. Ze nemen deel aan de organisatie van Natural Networking Festival. Wat in de discussie ook opeens tevoorschijn sprong was het bestaan van ‘cultural creatives‘. In het manifest Cultural Creatives How 50 million people are changing the world (2000) hebben Paul Ray en Sherry Anderson de opkomst van een nieuwe groep werkenden beschreven. Wat mij zeer verbaasd is dat ik daar ook onderdeel vanuit maak. Volgens onderzoeksbureau Marketresponse zijn er in Nederland 1,6 miljoen van deze Cultural Creatives. Idealisten zijn het, begaan met milieu en werled, creatief, doorgaans ondernemer / zelfstandige en onafhankelijke geest. Kijk als jij die groep als GTPL (deels) aan je kunt binden, actief maakt om producten en diensten te ontwikkelen, dan ligt daar een goudmijn. Wil je alleen maar het goud dat je nodig hebt om naar de Hamsterweken van de AH te gaan dan stort je de rest af op een ideeel doelrekening. Belletje naar kennissen bij Tridios is in de loop van de discussie gemaakt. Netwerk.

GEZOCHT: focus, waardebepaling en leiderschap. Goede ideeen zitten vast wel in de groep, nu exploireren

,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes