Het is een struikeltitel Buzz Marketing with Blogs for Dummies, en het dekt maar deels de lading. Het gaat over de marketingmogelijkheden die bedrijven met blogs kunnen genereren. En de meeste bedrijven zijn op dit gebied nog dummies, dus dat klopt wel. De reden die de schrijfster geeft voor bedrijven om zich op het pad van de blogs te begeven:
– naam, informatie en conversatie genereren voor een product, idee, service oid;
– zoek bloggers die dit voor je willen doen en naam voor je maken (al dan niet betaald) in de blogosfeer.
Wat is buzz marketing en is het nieuw? Buzz marketing, virale marketing, word-of-mouth, permissie marketing etc. is zo oud als de wereld, ouder dan geld en marketing: op basis van horen-zeggen, mond-op-mond-reclame en vertrouwen werd al heel lang geleden geruild en gehandeld.
Maar ik stel even voor, ter linker en ter rechterzijde liggende 2 werken van zeer actuele Amerikaanse auteurs die zinvolle dingen geschreven hebben over moderne marketingmethoden: Purple Cow Transform your business by neing remarkable van Seth Godin en The Tipping Point van Malcolm Gladwell. Ze liggen hier omdat betrouwbare bronnen mij gemeld hadden dat hier de sleutel tot de geheimen van buzz te vinden is. Godin is de marketinggoeroe die de laatste jaren de kachel heeft aangemaakt met de traditionele, geldverslindende marketing en advertentiecampagnes. Zijn leuze:”Create remarkable products that the right people seek out. ” Een paarse koe bijvoorbeeld, valt op tussen de vele bruine en saaie andere beesten in de wei. Meer over Godin en zijn opvallende ideeen op zijn website. LEES ZIJN WERK EN PAS HET TOE.
Gladwell’s Tipping Point was een hit vanaf het moment dat het uitkwam in 2000. Het beschrijft de analogie tussen het verspreiden van een epidemie en het verspreiden van bijvoorbeeld een product of een idee. Een epidemie kan gestart worden door 1 patient. Het boek geeft een strategie hoe voor een idee of een product een ‘epidemie’ gecreerd kan worden. Meer verklap ik niet. LEES ZIJN WERK (meest recent Blink, The Power of Thinking Without Thinking)
En Buzz? Na enige tientallen pagina’s over de software keuzes, hosting etc. mis ik toch nog de punchlines. Eerst maar eens verder met Gladwell, Godin en de thesis.
No comments yet.