Op de post Fietsenmaker en webloggen heb ik een aantal reacties gehad die mij aan het denken hebben gezet. In het door mij gelinkte artikel Bike Shops Must Start Blogging somt de auteur de traditionele bezwaren op tegen het gebruik van Internet door een kleine ondernemer: het is te duur, ik heb geen tijd, het is te ingewikkeld, we hebben al een bulletin board/forum.
Eigenlijk blijft alleen het bezwaar van tijd overeind. Maar tijd is altijd een factor als het gaat om zaken als PR en klantenbinding. Ik denk dat juist kleine bedrijven grote voordelen hebben bij het gebruik van weblogs EN in staat zijn het tijdsprobleem slim te omzeilen, namelijk door interessante ruilmechanieken op te zetten. Rondom een organisatie lopen altijd belangstellende en enthousiaste mensen rond. Schakel deze in, betrek ze bij het reilen en zeilen van je organisatie en laat ze af en toe (eenmaal in de week is echt wel genoeg) wat typen en biedt ze iets interessants ter ruil aan.
Verder hebben kleine bedrijven nauwelijks last van imago-schade als er een tijdje niets gepost is. Dit in tegenstelling tot grote bedrijven, die tevens te maken hebben met de ‘handicap’ van lange communicatielijnen.
Weblogs bieden hun gebruikers juist extra korte lijnen naar hun klanten. Niet om duizenden bezoekers per dag te trekken, maar wel die honderden belangstellenden en mensen in de buurt die anders niets van je weten omdat ze de winkeldrempel ‘zonder koop-prikkel’ anders niet over komen. Dus weinig kosten, mogelijkheden om ervaringen met producten of diensten te bieden, in woord, beeld en geluid.
Een bijzonder initiatief is nog te vinden bij het MKB Haarlem
En, zijn tijd ver vooruit, worden al interessante argumenten en voorbeelden gegeven in Bloggen en MKB
Mocht u voorbeelden kennen, of zelf al ervaringen hebben om weblogs voor uw bedrijf in te zetten. Ik hoor het graag.
No comments yet.