Fietsenmaker en webloggen

Via via kwam ik op deze weblog over het belang van webloggen voor een fietsenmaker: Bike Shops Must Start Blogging U leest het goed. Maar de auteur geeft een aantal zeer goede redenen om dit te doen. (een marketeer?) De belangrijkste klantenbinding. Wanneer heb je als fietsenmaker nu contact met je klant? Het kan zo veel meer zijn:
lekke band# New product lines you’ve started carrying.
# Arrivals of new product.
# Photos of cool bikes you’re building up.
# Photos from shop rides.
# Tip and tricks on bike set-up and maintenance.
# Rants, opinions and raves about people, products, etc…
# Tips on riding technique.
# Local trail and road updates.
# GPS downloads of local trails.

En alle argumenten om het niet te doen zijn door bloggen uit de wereld. En als tijd een probleem is is er altijd wel iemand in de omgeving die voor een gratis beurt of een proefritje op een nieuw model regelmatig wat wil typen.

Andere fietsblogs:
Masi Guy – by the Brand Manager for Masi Bicycles
Surlyblog – een bikershop
In Nederland & Belgie:
Deleukefietser
Fietsen.web-log.nl
Fietsroutes.web-log.nl

7 Responses to Fietsenmaker en webloggen

  1. Janine 20 mei 2005 at 00:17 #

    Mijn God, Bertrand, waar heb je deze Truus van de Schubbekutterveense dauwtrappers vandaan. Zoek ff wat plaatwerk van een lekker mokkel met een snelle fiets op met een strakkig broek op. Zelfs als vrouw heb ik moeit met een dergelijk opluistering. Doe de heren een lol met een opluistering in plaats van een ontsluitering. Als je het aan mij vraagt heeft ze dat Tena Girl naast zich op de grond liggen!

  2. Bertrand 20 mei 2005 at 09:00 #

    Janine, als jij voor mij een fraaie dauwtrapster vind die een kapotte fiets heeft of een lekke band (want dat is het thema van de blog:)? En wat jammer van al die jaren investeren van de Bodyshop dat 99% van de mensen geen model is, wil jij als vrouw naar zo’n meisje kijken!

  3. Anders Floor 20 mei 2005 at 16:23 #

    “En alle argumenten om het niet te doen zijn door bloggen uit de wereld” – Sorry Bertrand, maarre… de koekoek! Wat denk je dat het zegt over het imago van een winkel als een klant ziet dat er geen hond reageert op zijn weblog? “Hmm.. blijkbaar laat iedereen hem links liggen. Zal wel niet voor niks zijn”.

    Als je bloggen professioneel in wilt zetten, is dat een afweging die je serieus moet nemen. Je opmerking “Er zijn geen argumenten om het niet te doen” doet denken aan de opmerkingen van jaren geleden dat winkeliers per sé een website moesten hebben. En waarvoor? Voor die 20 bezoekers per maand? Tel uit je ROI.

    Met bloggen kan je heel veel bereiken. Maar je kunt er ook heel veel energie mee verspillen als je er te lichtzinnig over denkt. Blogs zijn niet het ei van columbus maar gewoon een nieuw communicatiekanaal met bepaalde eigenschappen. Een kanaal dat net als alle andere kanalen gewoon zijn voors en tegens heeft.

  4. Janine 20 mei 2005 at 18:40 #

    @ Anders Floor

    Je bedoelt mensen zoals jij die in Adformatie roepen “Over twee jaar heeft niemand het meer over weblogs”,
    en dus wel rustig blijven doorbloggen zonder over enige toekomst visie te beschikken. In je reactie ontbreekt het aan consistentie van denken en mis ik de uitleg wat “er goed over nadenken” is. Niets zo makkelijk als gewoon maar iets te roepen en het niet te onderbouwen. Je kan het eens of oneens zijn met de stelling van Bertrand, biedt dan gelijk een goed handvat voor mensen die neigen naar jouw mening. Alleen vrees ik dat het een beetje een losse flodder is.

  5. Anders Floor 20 mei 2005 at 20:19 #

    Onderbouwing heb ik wel degelijk gegeven, Janine: “Wat denk je dat het zegt over het imago van een winkel als een klant ziet dat er geen hond reageert op zijn weblog”. Kijk eens om je heen hoeveel bedrijven zich een forum of poll hebben laten aanpraten door hun internetbureau of neefje
    – waar ze vervolgens zelf niks mee doen
    – waar klanten zo goed als niet op reageren
    Dat alleen al is schadelijk voor het imago van een bedrijf. Dat is een reëel risico. Toon mij eens een middenstander die zijn website up-to-date houdt? Het zijn op z’n best de uitzonderingen die de regel bevestigen.

    Zo zijn er wel meer argumenten te bedenken die tegen het beginnen van een weblog pleiten. Ik ben zelf niet tegen weblogs – integendeel zelfs – maar ik vind dat er door voorstanders er veel te snel een “ach, wat kan je gebeuren”-sausje overheen gooien. Dat de praktijk uitwijst dat het ietsje moeilijker is (zie http://www.ggblog.nl ) hoor je niet terug. Een weblog is een investering in tijd, geld, moeite waarvan de ROI slechts aangetoond kan worden door de spelden in de hooiberg op te noemen. Dat gaat veranderen, zeker wanneer het format weblogs wordt doorontwikkeld tot een bruikbaarder middel voor middenstanders, maar nooit zodanig dat gezegd kan worden “er zijn geen argumenten om het niet te doen”. Dat laatste is niks meer dan oogkleppen op en gaan voor het vaderland.

    Wat betreft mijn toekomstvisie, die heb ik wel degelijk en die uit ik dagelijks, o.a. op MarketingFacts. Maar goed, schieten met losse flodders is blijkbaar niet alleen aan mij voorbehouden.

  6. Janine 21 mei 2005 at 08:46 #

    @ Anders Floor
    Het argument dat een kleine middenstander de blog niet onderhoud is geen argument wat specifiek geldt voor een blog. Dat geldt ook voor een website. Internet is een goedkope manier om een heel jaar door reclame maken. Daarnaast zijn er een hoop weblog’s die de reactie optie uit hebben staan en zijn daardoor niet inees slechtere blogs. Niet reageren is is op de meeste blog “Geen bericht, goed bericht”Als je mensen echt voor de schenen schopt komen de reacties wel binnen. Als ik alleen al kijk naar het aantal pagevies en in verhouding tot het aantal reacties op GeenStijl. Maar dat ter zijde. Volgens mij zit je gewoon te zeiken omdat je wst te zeiken wil hebben. En een weblog is een investering in tijd, geld, moeite daarnaast is het ook een makkelijk, snel en leuk medium om als ondernemer te doen aan advertising. Kosten om een breed publiek te bereiken op het www liggen veel lager dan bij de oude media

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes