en niemand heeft zo’n iPad als mij!! Sinds vier weken gebruik ik dagelijks de Apple tabletPC genaamd iPad. Ik ben sinds de intro in maart ’10 sceptisch geweest over deze XXXL iPod. Na deze vier weken wil ik mijn ervaringen delen en ben ik zeker niet sceptisch, sterker dit apparaat biedt grote mogelijkheden. Natuurlijk het is ook een iPod, dus muziek komt er prima uit. En ja de iPad heeft een browser, dus internet is gecheckt, agenda, adressenboek allemaal essentials. De winst van de iPad (en tablet in het algemeen) zal zitten in de omvang van het scherm en gewicht (alhoewel dit in vergelijking met lichte MacBook nog wel tegenvalt). Winst dus in beeld en geluid geïntegreerd.  Dit geeft een mooie ervaring bij het kijken van films en spelen van spelletjes.
Software op de iPad is de wereld van de app’s. Voor gebruikers van smartphones niet onbekend, maar menig starter met een laptop en PC-achtergrond is minder bekend met dit fenomeen. App’s zijn containers voor content of programma’s. App worden verkocht in online stores (bv de iStore van Apple, inmiddels omgebouwd tot een App-store). Prijzen van deze app’s varieren. Alle content (dus magazins, games etc.) wordt via een app beschikbaar gesteld. Er is veel gratis (of in het geval van magazins is de container-app gratis met één of twee gratis magazins) en dat maakt het aantrekkelijk om snel iets te gebruiken. In deze wereld wordt nog druk gezocht naar verdienmodellen.
Toppertjes so far, vanuit functionele kant, vind ik Flipboard waarin contentintegratie speels is hergedefineerd (zie demo op de site). Een mooie container voor alle Twitter, Facebook en andere media content.
Het grote touchscreen brengt voor spelletjes leuke mogelijkheden. Ik ben wel verzot op puzzels en zeker 3D puzzels met rotatiemogelijkheden zijn met een touchscreen prettiger dan met een muis.
Ik ben een lezer, dus ik kijk op het gebied van print kritisch naar dit soort nieuwe technologie. (e-readers hebben me nooit bekoord, dat u het maar weet ). Laat ik mijn leeservaring eens opsplitsen naar printtypen: boek, magazin, krant.
Boeken (dus in hoge mate letters) kunnen via iBooks (een digitale boekenkast) worden aangeschaft. Er is veel gratis materiaal aangezien er een goede samenwerking met Project Gutenberg is, en dus menig boek gratis als ‘ pdf’ Â beschikbaar is. e-boeken is ook de wereld van vele standaard, auteursrechten etc. Lezen op de iPad vind ik niet fantastisch. Maar ik ben een lastige lezer want na ruim 45 jaar lezen vind ik geur, bladspiegel en typografie belangrijke dingen. Dat raak je dus kwijt. Wat ik wel erg prettig vind is dat de iPad ook gebruikt kan worden om in de Kindle store van Amazon te shoppen. Hier kan je prima hoofdstukken downloaden en een indruk krijgen. Maar ik zal een boek blijven bestellen. Zo is het mij bijvoorbeeld niet duidelijk wat er gebeurd als iPad crasht, gestolen wordt of gewoon niet de duurzame technologie blijkt te zijn. Pech ebooks weg?
Magazins: ja hier zie ik grote mogelijkheden. Er zijn al mooie iPad voorbeelden beschikbaar, maar er is nog veel te verbeteren. De eerste bladen zijn natuurlijk gewoon pdf-kopien van print (of digitale publicaties). De publicatietools moeten ook nog beter op orde. Maar dat glossy pagina’s met geïntegreerd tekst, beeld, geluid en interactiviteit (integrated content). Allerlei vormen van innovaties zijn hier te bedenken, en de eerste stappen zijn al gemaakt. Wired betrad natuurlijk meteen het speelveld met een mooie app. In december kwam Virgin met  Project. Zonder een printhistorie zijn ze losgegaan. Een filmpje laat goed zien wat dit type magazins zo anders maakt dan menig andere:
In het Nederlands taalgebied zijn er inmiddels een aantal aardige uitgaven beschikbaar op de iPad: Autoweek van Sanoma Digital en Vrij Nederland springen er voor mij uit.
Na de eerste nieuwsgierigheid komt ook de realiteit. De omzetten van bv Wired in de eerste maanden (juni – augustus) zijn in de laatste maanden flink gekelderd. App-downloaden, eerste nummer bekijken that’s it. Er moeten nog veel lessen geleerd worden. Hier een artikel met een overzicht.
Krant: dit is een interessante. Ik ben blij met de Volkskrant (als voorbeeld) want ik lees hem makkelijker op iPad bij het ontbijt dan papier. Maar de overgang naar dit medium happert. Ik heb sterk het gevoel dat er snel op de markt ingespeeld moet worden, en niet dat er goed nagedacht wordt over de mogelijkheden die dit medium biedt. Natuurlijk foto’s komen beter uit, link naar laatste nieuws (dus actualiteit) is mooi, maar hoe ik de puzzel ga maken? Reclame voor DVD van Janine Jansen! Dan kan er toch een geluidsfragment achter en een link naar de online VKstore om te bestellen. Kortom dit is nog het gebied van de gemiste kansen. Maar met enorme potentie.
Samenvattend: Al met al, de iPad (en ongetwijfeld ook de andere tablets die de komende maanden gaan verschijnen) bieden een enorme creatieve maar ook zakelijke potentie (content distributie, integratie platform, interactie) etc. Kijk door de eerste kinderziektes heen. Het kostte veel partijen jaren om aan de mogelijkheden van Internet en de mobiele telefoon te wennen. Nu is het niet meer weg te denken. Dat zal met tablets ook het geval zijn.
No comments yet.