Ondernemers zijn helden, Nieuwe Helden. Iedereen kan het en ze zijn een uitstekend rolmodel. In ons Angelsaksisch denkmodel is ondernemerschap als model voor heldendaden en vrijheid de laatste decennia binnengestroomd. “Helden” als Steve Jobs en Richard Branson (Succes in zaken) staan centraal. De mannen (meestal) die ze op een voetstuk plaatsen zijn adviseurs en onderzoekers, ook wel managementgoeroes genoemd. En ondernemers hebben ook nog iets bijzonders met sex (Ondernemersseks – en 33 doordenkers voor ondernemers). Dat is ook wel een mooie eigenschap.
In het recente nummer van Managementboek Magazin staat de ondernemer centraal. Met onder meer een uitgebreid artikel met “niet ondernemer “ Arko van Brakel, de nieuwe directeur van De Baak en auteur van het recent verschenen Ondernemen met lef . Vorig jaar verscheen van zijn hand Iedereen ondernemer.
Als ondernemer ben ik dit jaar wel eens aan het denken gezet door deze “ondernemerskenmerken”. Zeker als dit in de categorie “managen” wordt geplaatst. Van Brakel is geen ondernemer (hij heeft samen met zijn vrouw vijf bedrijven) en geen manager (als directeur is hij manager van een bijzonder opleidingsinstituut). Een bijzondere man dus. Met een beetje identiteitsprobleem.
Het lijkt dus om te beginnen om een definitie kwestie te gaan. Voor mij is de maat de risico’s die je als persoon loopt. Wát ben je? Daarna komt de vraag hoe je het doet. Antwoord op deze vragen hebben een hal vol boeken in Schiedam (vestigingsplaats managementboek.nl) opgeleverd op gebieden als marketing, leiderschap, sales etc. Ondernemers hebben of willen mensen in dienst hebben (anders ben je zzp’er). Ze zijn aan de bovenkant van de organisatie en aan de onderkant van de financiële streep verantwoordelijk en kunnen alleen maar groot groeien met een lange termijn visie, een goede strategie, selectie van de juiste mensen etc. etc. Darwins “survival of the fittest” is dominant aanwezig in deze tak van sport. Voor de meeste mensen die ondernemer zijn, gaat het namelijk niet om heldendaden en wordt niet aan sex gedacht.
Ik heb veel boeken in deze categorie gelezen. Als ondernemer heb ik er niet zo erg veel aan. Niet omdat ik niet geïnteresseerd ben in hun onderzoeken en theorieën, maar omdat ze domweg achterhaald, te complex zijn en niet aansluiten bij de dagelijkse praktijk van de meeste ondernemers! De theorieën en onderzoeken zijn doorsnee interessant voor grote bedrijven en de toepassingen gaan over managen. Niet ondernemen. Dat gaat vaak over overleven, uitdagingen zoeken, producten en diensten bedenken (veel innovatie) en heel veel missionariswerk. Goede contacten leggen en samenwerkingsverbanden organiseren. Passie en een droom volgen. Een verhaal voor anderen maken. En voor jezelf, voor als het slecht gaat en het lange termijndoel weer voor ogen moet worden gehouden. En naast al die honderdduizend dingen die gedaan moeten worden, ook nog een beetje tijd voor jezelf houden. En als het dan allemaal niet lukt, is er niemand en niets om je achter te verschuilen en moet je alleen met de billen bloot!
Dit in tegenstelling tot al die managers (Iedereen ondernemer!) die uitgedaagd worden te ondernemen. Die prikkels gezocht hebben in innovatie en groei waar hun taak was een goed oog op de winkel te houden (managen dus). In de zorg, het onderwijs, het bankwezen en de woningverhuur. Ondernemen met andermans en/of overheidsgeld is makkelijk ondernemen en is veelvuldig mis gegaan. Daarom graag ondernemen en managen niet door elkaar halen. En bij de Baak mag het programma “Ondernemerschap voor managers” op het programma.
No comments yet.