Met een lange (lees)vakantie voor de boeg, blijk ik onbewust een flinke stapel biografieën ingeslagen te hebben. Nu ben ik al jaren een sucker voor bio’s. Deels omdat dit natuurlijk geschiedenis is, deels omdat dat dit een favoriet personage, auteur, uitvinder, kunstenaar etc., in het historisch kader plaats en achtergrond verschaft voor zijn werk. Wat dit laatste dan ook wezen mag.
En daar liggen ze dan op een stapel. Een beetje veel pagina’s zo op het eerste gezicht. De bio A life over Isaiah Berlin is al bijna uit. Boeiende geschiedenis van de liberale filosoof, deskundige van Russische literatuur en van de geschiedenis van het Idee. Aansluitend wil ik Philipp Blom’s Het verdorven genootschap lezen. Hij staat al enige jaren in de kast. De geschiedenis van de mannen (Diderot, Hume, Rousseau) die tijdens de Verlichting de ideeën die daar ontstaan zijn, in de theesalons en landhuizen stapje voor stapje vorm gegeven hebben.
Van een geheel andere orde is het levensverhaal van Jan Pieterszoon Coen 1587 – 1629 Koopman-koning in Azië van Jur van Goor. Een tour-de-force dit dikke boek dat een brede vertelling biedt van de koopmanskunsten van Coen die voor ons in het Verre Oosten aan de handel geslagen is. In natuurlijk bijna niet te omschrijven omstandigheden, in oorlog met Engeland, Spanje en Portugal die ook granen wilden meepikken van de lucratieve handel in o.a. specerijen.
Einstein door Walter Isaacson is eigenlijk een must-read. Het boek dat de reputatie van Isaacson als biograaf maakte en Steve Jobs deed besluiten hem in de arm te nemen om zijn levensverhaal op schrift te zetten. In het najaar zal hiervan de verfilming gaan draaien.
De boeken Leven op krediet en De eeuwigheid verzameld lezen als een dubbelbiografie. Beide pillen zijn wel ruim 600 pagina’s dik. De eerste is het verhaal van ondernemer Anton Kröller van de hand van biografe Ariëtte Dekker. Kröller was aan het begin van de 20ste eeuw een grote man in de Rotterdamse haven samen met illustere concurrenten als Van Beuningen. Het geld dat hij verdiende is door zijn vrouw Helene Kröller-Müller onder andere geïnvesteerd in de moderne kunstverzameling die zich tegenwoordig op de Hoge Veluwe bevindt in het Kröller-Müller Museum. Dit boek van de hand van Eva Rovers is een fraai uitgegeven boek met veel foto’s en kunst.
Kortom een hoop biografisch leesplezier deze zomer.
No comments yet.