De komende zes maanden wandel ik IJsland rond. Ik ben inmiddels een kilometer of 30 op pad, van de 1.332 stuks die deze route lang is. Over de ringweg, de 1. De enige (soms) snelweg op IJsland. Ik kan het weten want in 2020 hebben we gedurende twee weken op IJsland vakantie gehouden. En zeker wel 70% van die route afgelegd, met de auto wel te verstaan. De route gaat niet over en door de adembenemende binnenlanden waar de F35 je langs voert. Dat hebben we dus wel gedaan. Je mist daarmee het noordwesten met zijn fjorden. Maar daar komt de 1 ook niet langs.
En nu dus wandelen, virtueel. Ik zal geen werkelijke stap op IJslandse bodem zetten. (eerlijk gezegd heb ik daar ook niemand zien lopen.) De kilometers worden gemaakt in de woonwijk Leidsche Rijn, vaak 10 kilometer om het Lint. Soms een stukje cardio-achtig fietsen. Maar IJslandse vergezichten zal ik niet zien. Of de kou zal ik niet voelen. Misschien een heel klein beetje als ik Google Streetview start vanuit de Conqueror Challenge app. Ik heb mezelf zes maanden gegeven. Met 10 kilometer per dag gemiddeld was vijf maanden ambitieus, maar soms wil je even rust. Of anticiperen op een volledige lockdown 😊
Elke mijlpaal van 20% (270 kilometer) zal dus ongeveer een maand kosten.
Ik zal in die maanden iets over mijn virtuele voortgang vertellen. Rond elke 20% of echte herkenbare mijlpaal op de route. Ik ga 13 briefkaarten ontvangen op belangwekkende punten in het landschap. In 2020 zijn we na vertrek uit Reykjavik na twee dagen snel het binnenland in gegaan. Daar zijn we bij Husafell de machtige Langlokull-gletsjer op gegaan. Het water dat uiteindelijk uit die gletsjers stroomt is zo helder en gefilterd dat algengroei niet mogelijk is. We zijn langs geisers geweest, grootse watervallen bij Gullfoss en het oude regeringscentrum in Þingvellir. Om via de F35 door het bijzondere lava-landschap naar het noorden te rijden. Iets voor de tweede stad van het land, Akureyri kom je dan weer op de ringweg. En daarna heb je beperkt keuze. Europa’s grootste gletsjer de Vatnajökull maakt dat onmogelijk. Zonder het mij te realiseren is Akureyri pas op 1/3 van de hele route.
Kortom ik bouw kilometer voor kilometer aan wat uiteindelijk moet uitmonden in een medaille en het planten van 5 bomen. En natuurlijk een gezonder lichaam.
No comments yet.