Al sinds twee jaar houd ik me meer en meer bezig met duurzaamheid en klimaat. Privé en in mijn werk als docent HBO-ICT bij Hogeschool Windesheim. Groen en duurzaam is een onderdeel van mijn life design. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in het coachen van projecten die direct impact hebben, zoals de afgelopen twee jaar het SOIL project.
De directe aanleiding om hier zo mee aan de gang te gaan is ethisch. Ik kan mijn kleinkinderen later niet uitleggen dat ik er als volwassene, bewust van de staat van natuur, klimaat en de crisissen die we zien, niets aan gedaan heb. Ik heb daarmee een concreet doel voor ogen gekregen. En iets voor de lange termijn.
In het afgelopen schooljaar 2021-2022 ben ik meer en meer betrokken geraakt om SDG-thema’s naar ons HBO-ICT onderwijs te krijgen. Daar zijn ideeën voor onderwijs, projecten etc. uit voortgekomen.
Voor de zomer heb ik op LinkedIn een statement gemaakt door in mijn functieprofiel Zelfverklaard duurzaamheidsmissionaris te zetten en dat leverde interessante bijval op. Om actief en activistisch te blijven zeggen deskundigen dat het a) belangrijk is om focus te houden en b) hulptroepen te mobiliseren. En wat daar weer bij helpt is uit te spreken (of te schrijven) wat je van plan bent. Ik heb er een belofte van gemaakt. Een belofte aan Windesheim om me de komende jaren in te zetten op het gebied van SDG’s, duurzaamheid en klimaat voor het onderwijs, de studenten, collega’s, het werkveld, de omgeving waarin we werken en studeren.
Niet alles zal zo gaan als ik zal willen. Dingen gaan goed, dingen lopen minder.
Lees hier mijn duurzaamheidsbelofte aan Windesheim.
Meer lezen:
Herziening Life Design Goals
Twee maanden klimaatlezen
Hoe leg ik het mijn kleinkinderen uit
No comments yet.