s-l500

De valkuilen van voorspellingen en trendinterpretatie

In het artikel Over de lange lange termijn op manangementboek.nl bespreek ik hoe vooruitkijken, zelfs duizenden jaren een trend op zich is. Bij het opruimen van de studeerkamer van mijn vader, informaticus van begin ‘jaren 60 tot ruim in deze eeuw, kwam ik de Special Issue van Scientific American The computer in the 21st Century uit 1995 tegen. Een magazine dat een trend besprak die al vijf jaar later zou ingaan. En wat is er een hoop gemist in dit magazine! Mijn vader was zo attent om een Nederlandstalige kritiek over deze special toe te voegen: de meeste artikelen stamden nog uit het eerdere, gelijknamige nummer uit 1991. Een update vond de redactie niet op zijn plaats, waarmee de volgende zaken gemist werden: de internet revolutie die met html en de browseroorlog in 1994 uitbarstte. Veel techniek over schermen, chips, netwerken etc. met een onaangenaam zwaar accent op de computer op kantoor. De mogelijkheden van particulier gebruik ontbrak volledig. E-commerce was in 1991 (en daarvoor) een elektronisch bulletinboard achtige oplossing. Er staat één voorbeeld van een restaurantoplossing in.

Het gat tussen 1991 en 1995 is achteraf enorm. De redactie kan zich verschuilen achter het argument dat ook het management van Microsoft, Bill Gates pas medio 1995 wakker werd. Netscape ging dat najaar naar de beurs. Een nieuw tijdperk was aangebroken. Gemist door de redactie. Toch bestond ook Amazon al in 1995. De eerste zoekmachines waren druk bezig om investeerders binnen te halen, mobiele device stonden in hun kinderschoenen, maar waren wel het vermelden waard. De Dot-com bubbel was zich al aan het vullen.

Toch is er één moment dat je de actualiteit ziet. Een jonge Al Gore, vice president, die begin jaren ’90 GLOBE: Global Learning and Observation to Benefit the Environment lanceert. Niet alleen het onderwerp maar ook de manier waarop dit gebeurt is modern: voor een scherm waar hij op een Zoom/Teams achtige wijze in gesprek is met mensen in Quoto, Sydney, de Zuidpool etc.

Het nummer legt nog meer nadruk op het werk van futurist Alvin Toffler die in 1980 het boek The Third Wave schreef waarin hij de invloed van internet en de personal computer in de decennia erna voorspelde. Hij benoemde het concept van de prosumer, de invloed die technologie in de politiek in de 21ste eeuw kon gaan innemen. Hij voorspelde een scheiding tussen mensen met kennis van techniek en zij dit gingen missen. Letterlijk: de informatiesamenleving waarin we nu zitten en velen van ons in werk en privé worstelen om hier balans in te krijgen.

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes