Vrijdag jl 24 november werd de Conferentie Digitale Geletterdheid gehouden in Hilversum. In Studio Beeld en Geluid werden prachtige projecten rondom Digitale Geletterdheid in PO en VO gepresenteerd. Het was tevens de afsluiting van de Week van de Mediawijsheid waarin een keur van mediawijze – en digitale activiteiten plaats vond.
Het uiteindelijke doel van de Conferentie was het Handboek Digitale Geletterdheid onder redactie van Remco Pijpers te presenteren. En vergezichten te geven hoe onderwijs in dit nieuwe vakkenpakket vorm kunnen gaan krijgen. Op PO-niveau maakte De vrije scholen uit Zuid-Holland indruk die inhoudelijk begonnen zijn en ouders betrekken. Op VO-niveau liet docent en curriculum ontwikkelaar Berry Nieskens van het Cartesius College in Amsterdam zien wat er allemaal bereikt kan worden en hoe vervlechting er uit kan zien. Mooi werk.
Met mijn Techatelier keek ik naar andere ervaringen van scholen die dit proberen te organiseren.
Diverse andere sprekers gaven digitale en non-digitale voorbeelden. Een regelmatige digitale detox wordt door filosoof Hans Schnitzler, auteur van het boek Kleine filosofie van de digitale onthouding, aangeraden. Spreker Jim Stolze werd in 2008 bekend toen hij 40 dagen zonder Internet ging overleven. Dat lukte hem. Inmiddels is hij veelgevraagd ICT-spreker, oprichter van de Singularity University en Aigency het eerste uitzendbureau voor AI. Hij hield ook een vurig pleidooi voor meer harde ICT kennis om zaken als algoritmes en kunstmatige intelligentie door kinderen te ontdekken.
Uit een Kahoot aan het begin van de Conferentie bleek dat de meerderheid in de zaal met name moeite heeft met hoe Computational Thinking vorm gegeven moet worden.
Het Handboek Digitale Geletterdheid (www.kn.nu/handboekDG) is digitaal gelanceerd. In het orgaan curriculum.nu zijn diverse partijen als SLO, Kennisnet en Mediawijzer verenigd om de contouren van Digitaal Onderwijs in 2019 op de kaart te zetten. De verwachting is dat in 2021 wet- en regelgeving gereed is, zodat de 21e eeuwse vaardigheden en daarmee Digitale Geletterdheid verplicht wordt in ons onderwijs. 2021 klinkt ver weg. Maar dat betekent dat eerstejaars studenten aan een Pabo nu wel opgeleid moeten gaan worden in deze vaardigheden, willen ze na hun afstuderen zelf digitaal geletterd zijn. En klaar zijn voor de school en vraagstukken van de kinderen.
No comments yet.