Intermediair sluit aan in de rij van bladen dat een artikel publiceert over bloggen Blogs en burgerjournalistiek. Het artikel is van de hand van Martijn de Waal met een sub-artikel Bloggers in bedrijf van Bart van Oosterhout. Een bijzondere combinatie! Het gehele artikel is digitaal niet te vinden op de site van Intermediair?
Het artikel is hoofdzakelijk een bespreking van het boek We the media grassroot journalism by the people for the people van Dan Gillmor. ( Een gemiste kans is om de url te geven waar het boek op de site van O’Reilly online te lezen is. Meer (e) boeken over bloggen zijn overigens te vinden op Belangwekkende blogboeken)
Het onderwerp is citizen journalism, burgerjournalistiek. En het bedreigt de traditionele media, althans dat wordt breed gedacht in de blogosfeer en ondersteunt door diverse cijfers en onderzoeken. De jeugd stopt met lezen van kranten, kranten fuseren, verkleinen hun formaat etc. en doen heel gekke dingen om dit te ontkennen. Zo stuurt het Utrechts Nieuwsblad mij vanaf 17 mei 2005 GRATIS de krant (en ik heb er niet eens om gevraagd) omdat “Krant lezen is de trend van 2005. We willen weer nieuws op echt krantenpapier. Het Utrechts Nieuwsblad biedt u de mogelijkheid niets te missen van deze trend.” We leven in een andere wereld, de blogger en de krant.
Terug naar het artikel in de Intermediair. Gaat de burger journalistiek aan de gang? ‘Zitten de lezers er ook wel op te wachten om zelf met pen en blocnote stadsdeelraadvergaderingen te bezoeken?’ Een paar opmerkingen hierover: allereerst denk ik dat de geinteresseerde blogger met een laptop en wifi-verbinding aanwezig is, misschien voorzien van streaming video wat zijn publiek een totale (en directe) beleving kan geven. Ik denk overigens dat zaken als amateurvoetbal betere aanknopingspunten zijn voor lokale blogsites: korte verhaaltjes, belevenissen aangevuld met foto’s etc. Voorbeelden hiervan zijn te vinden op NorthWestVoice en Bluffton Today. Geen Nederlandse voorbeelden? Toevallig wordt er in en om Utrecht al wat aan de weg getimmerd. Het UN (ja van die papieren krant) kent een Regioblog en OnsUtrecht staat al een tijdje in de startblokken. Nu nog het startschot!
Tevens is de vooronderstelling dat bloggers per definitie amateurjournalisten zijn. ‘Welke blogger zou een Watergate-schandaal zop op kunnen pakken als The Washington Post dat deed?’ is het citaat van de schrijver uit het werk van Gillmor. Ook hier is inmiddels een precedent voor: het terugtreden van Trent Lott als majorityleader in 2004 dankzij een blogstorm gestart door bloggers Atrios en Joshua Marshall. Het hele proces is uitvoerig beschreven door Hugh Hewitt in Blog Why you must know the BLOGOSPHERE is smashing the old media monopoly and giving individuals power in the marketplace of ideas.
Tot zover dit onderwerp. Meer op de wiki van Frankwatching: Bloggen en media
Nog een zinnetje oppakken uit Bloggers in bedrijf:”Uitgeverijen (inclusief die van Intermediair) en andere mediabedrijven lopen voorop , wat niet verwonderlijk is gezien hun ervaring met communicatie.” Na een paar keer lezen, klemtoon op ‘voorop‘ ben ik driftig gaan zoeken, op al die sites van VNU (moeder van Intermediair), PCM en andere uitgevers en ik kom echt niet verder dan het volgende schammele rijtje:
NRC
Volkskrant
Emerce met een paar blogs waaronder Frackers blog
Quote’s quotenet.nl
Misschien kan de auteur wat linkjes op de Intermediair-site zetten? Andere Nederlandse voorbeelden waren ook leuk geweest. Wat Nederlandse bedrijven die bloggen zijn te vinden in het volgende lijstje
En nu maar weer langs de kiosk en op de brievenbus letten welk blad / krant oid over bloggen schrijft. Want surfend kom ik het niet aan de weet.
Nederlandse bedrijven die bloggen? Tulip dus ook:
http://forimmediaterelease.biz/index.php/weblog/interview_mark_elbertse_and_hans_mestrum_tulip_computers_may_11_2005/
http://www.instrumentengids.nl