Sinds een week ben ik de bezitter van een OV chipkaart. Ik had hem niet aangevraagd. Ik wilde een kortingskaart, maar dat is deze kaart dus ook. Bertrand werd welkom geheten in de nieuwe manier van reizen. Treinkaartje 2.0, de OV-chipcard. Ik ben altijd huiverig geweest, maar goed, even doorslikken en er doorheen. Vrijdag dus op naar het station en kaart opgeladen. Tata, 30 euro reistegoed en op zoek naar een roze OV paal. “Kaart niet geaccepteerd” Que? Op naar de balie. “Heeft u een bestelling gedaan via Internet? ” Que? (soms heb ik bij de ambtelijke wereld het idee dat ze in een andere taal praten). Uhm nee, ik heb er geld op gezet en wil reizen. Dat kan niet zomaar, ik had op Internet moeten aangeven dat ik 2de klasse wil reizen en dat via de betaalautomaat moeten bevestigen. Maar ik mocht ook bellen, werd de bestelling voor me aangemaakt. Ergens in Nederland moeten, jaren geleden, hebben procesanalisten gezeten die dit bedacht hebben: een online activiteit vragen om iets bij een betaalautomaat te bevestigen. Waarom niet gewoon bij de automaat? Zieke geesten.
Uiteindelijk was dit een éénmalige hindernis. In het gebruik heb ik wel een serie vragen die online nauwelijks beantwoord worden. Ik heb een kortingskaart die vanaf 9 uur geldig is. In het papieren tijdperk maakte het niet uit wanneer ik dit kaartje kocht, als ik maar na 9 uur in de trein stap. Nu telt het moment van inchecken (toch?). Dus mijn intercity van 9.02 wordt een haastklus (de sprinttijd tussen de roze paal en de deur van de trein).
Dan over reizen. Er is een in- en uitcheck moment.
– Maakt het uit of ik van A naar B rechtstreeks reis of via C?
– Stel ik check in, ga rustig een uurtje shoppen en stap dan in mijn trein. Maakt dat uit?
– Ik reis van a naar b en weer terug. Check dus in en uit in A. Wat zijn dan de kosten?
Zomaar van die vragen. Hebben de procesanalisten daar over nagedacht en zo ja ergens op Internet gezet?
Tot slot geeft mijn saldo aan dat ik bij de RET twee keer ben ingecheckt, niet uitgecheckt. Kosten: 8. Tsja.
No comments yet.