Ik moet wat vaag blijven in dit postje, maar dat is de afspraak. Er wordt wereldwijd druk gewerkt aan alternatieven voor brandstof in o.a. auto’s. De heilige graal is energie onttrekken uit meer dan vorige natuurlijke bronnen: water, wind, zon etc. Motoren in autos’ (en boten, vliegtuigen ed) worden aangedreven door brandstoffen die schaars aan het worden zijn en duur (en milieuvervuilend ook). Vorige week zat ik te praten over een bedrijf dat de claim heeft auto’s te laten rijden op water. Eigenlijk 100% maar dat is een ‘lastige’ claim. Niet alleen om dit hard te maken (onderzoek!) maar ook omdat de bedreiging voor de gevestigde orde (olieindustrie) groot is. Dus is de taktiek van deze ontwikkelaars een toevoeging aan de auto te doen, op basis van waterstoftechnologie, die twee dingen doet: de verbranding van de benzine (of diesel) wordt 100% én de motor wordt schoon. Met het eerste wordt het rendement flink vergroot (dus kost minder benzine en bespaart kosten). Met dit laatste wordt de levensduur van de auto enorm verlengd (en oude motoren kunnen weer als nieuw rijden), de onderhoudskosten zullen sterk dalen.
De mannen hebben nog een paar andere taktieken: een apparaat dat de motor schoonmaakt (ook op basis van water), in een uurtje, niks helemaal uit elkaar halen bij de garage. En een betere verbranding en minder schadelijke uitlaatstoffen is een zegen voor vrachtwagens, die nu binnensteden niet meer in kunnen, en met deze techniek blijven ze onder de wettelijke normen. Heel fijn voor de retail.
Een claim is mooi en werd natuurlijk niet geloofd, dus is er inmiddels een Technische Universiteit die uitvoerig onderzoek gedaan heeft. De voorspellingen zijn inmiddels wetenschappelijk onderbouwd. Een auto die uitsluitend op water rijdt, dat kan nog niet? Dus komt er eerst een waterstofcel in de auto, een soort van accu. En als we daar aan gewend zijn, olie 10 euro per liter kost, misschien gaan we dan over, als het veilig is volgens Shell, BP e.a.
Innoveren: if you can’t beat them, join them. Soms niet de gewenste strategie, wel de meest veilige. En van Nederlandse bodem.
No comments yet.