Uitgevers ‘stinken’ in marketing Apple

Steve sees moneyNu veel Nederlandse uitgevers een iPad App op de markt hebben gezet (Volkskrant, NRC Next, Telegraaf, Viva, Financieel Dagblad, Vrij Nederland en Elsevier om er maar een paar te noemen) is het moment van de waarheid gekomen: Apple wil meedelen in de omzet, ergo zijn 30% commissie van de omzet. (zie ook Tweakers en NRC) Dachten sommige uitgevers buiten de Apple Store de app en content (gratis) aan te kunnen bieden, dan is dat binnenkort (1 april) afgelopen. Een interessante ‘boontje-komt-om-zijn loontje’ voor een bedrijfstak die abonnees vaak ook via een (gratis) proefabonnement ‘converteerde’ naar een vast abonnement. De gewenning (of soms de enorme beslommering om een abonnement op te zeggen) gaf af vaak de doorslag tot een abo.

En nu zitten de uitgevers in dezelfde spagaat! Er is een markt, er zijn lezers / abonnees en nu wordt er in de pot gegraaid. Een tweede argument is dat Apple op deze wijze inzicht krijgt in de abonnees van de kranten. Ik verwacht dat dat wel meevalt. Dit argument zou ook kunnen gelden voor de Bruna als groot distributeur van losse verkoop. Ten derde is men bevreest over de invloed van Apple op de content. Men verwacht censuur. Ik ben wel benieuwd of daar voorbeelden van zijn. Paypal als tussenpersoon tussen banken, creditcard maatschappijen en klanten en verkopers werkt prima.

Ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Daarnaast vind ik uitgevers die kritiek hebben op dit beleid naïef en kortzichtig: naïef omdat Apple al jaren zo werkt (in de muziek en app-wereld is het beleid van 30% commissie nooit anders geweest) en kortzichtig omdat het App-beheer en distributie platform een hoop voordelen met zich meebrengt. Ik weet niet wat het percentage in de kosten de fysieke distributie kost, maar een goede breakdown zou wel eens niet zo slecht uit kunnen pakken.

Er zijn natuurlijk wat alternatieven: even meedenken met de uitgeefmarkt: maak je eigen store-platform, of beter maak je eigen reader, houdt alles namelijk lekker in eigen hand:) Of maak het zo opgemaakt dat het in een browser op tablet goed te lezen is (en te bekijken want de echte voordelen komen pas door het goed gebruik van interactieve content to zijn recht). Deze suggestie gaat echter voorbij aan de schoonheid van het downloaden van content (en offline consumeren) in tegenstelling tot de always-on gedachte achter een browser.

Tot slot wil ik iedereen wijzen op de inzichten die te trekken zijn uit het boek The Master Switch The Rise and Fall of Information Empires van Tim Wu: media bedrijven (inclusief de connectoren zoals telco’s, isp , Googles en Apples van deze wereld) wensen een gesloten industrie en macht over de content. Wu beschrijft een boeiende cyclus waarbij soms een periode van openheid wordt afgewisseld met lange periodes van afgeslotenheid.

,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes