Bij blog.nl is sinds eind september de thema-blog familieleven.blog.nl in de lucht. Initiatiefnemers / auteurs zijn de familie Twisk, Mira en Job. Job Twisk is docent Nieuwe Media aan de Hogeschool voor de Journalistiek In Utrecht. Het thema zegt het al, familieleven. En aan de inhoud van de huidige posts te zien is het heel breed en gemoedelijk, appeltaart eten bij de Hema, congresimpressies etc.
Nu deze blog langs de meetlat van Seth Godin. Hij onderscheidt in Who’s there 3 typen blogs:
cat blogs: voor mensen die een blog hebben om alles van zich af te schrijven. Publiek is niet belangrijk. Inhoud vergelijkbaar met het traditionele dagboek;
boss blogs zijn bedoeld om een bepaalde gemeenschap aan te spreken. Vanuit een duidelijk thema wel te verstaan. Voor projecten interessant, of een duidelijke doelgroep (zoals Medicalfacts.nl voor medisch personeel).
De laatste categorie is viral blogs. Doel is een boodschap de wereld in te sturen. De blogger wijdt zijn tijd en energie aan het verpakken van een idee, discussie en verspreiding.
Is familieleven van de laatste type, wat is dan de boodschap? Het is ook van de tweede type, maar wie is het publiek?
Daar is de invulling veel te breed voor. Iedereen is wel kind, veel mensen zijn ouder of grootouder. Dus meneer en mevrouw Twisk, en ook de kinderen als die mee mogen gaan schrijven (kijk dat is nou wel een leuk concept), voor mijn dochter Muts zich volgend jaar aan uw schoolpoort meldt: eerst nadenken over het doel van uw communicatie en de doelgroep, en pas dan het middel selecteren. Er zijn al genoeg elektronische Ouders van Nu’s op Internet.
Familieleven: vlees noch vis derhalve
Die laatste alinea lijkt me volkomen overbodig. Deze Job Twisk weet vast wel waar hij mee bezig is een goede docent en perfect journalist en redacteur.
Waar jij refereert aan andere bronnen zoals ouders van nu, lijkt het me correct om te schetsen dat er meer websites kunnen zijn over verschillende onderwerpen, en dus ook weblogs. Het hoeft toch niet in plaats van?
De weblogs van blog.nl lijken allemaal perfect uitgekozen, dus misschien zit er wel degelijk een goed plan achter?!
@Gertjan: kijk het leuke van een/mijn blog is dat ik kijken schrijven wat ik wil, als het je niet aanstaat heb je de mogelijkheid om te reageren, als dat mij niet aanstaat gooi ik het er vanaf (Internet is GEEN democratisch middel) en tot slot is je keuze van lezen geheel vrij. Ik heb in de zomer gesprekken gevoerd met de heer Blog en ik werd niet warm van het marketingconcept achter uitgeverij Blog. Dat er vanuit verschillende Hogescholen weblog-activiteiten ontplooid worden is mij bekend, en de link tussen Blog.nl en Utrecht wist ik ook al.
Dat meneer Twisk weet waar hij mee bezig is weet ik nietr. Misschien vertelt hij dat binnenkort als reacie op deze post. Tot die tijd weet ik niet eens waar zijn kinderen mee bezig zijn? Ze heten S en MM! Een is een zoon van 4. Het is echt meer een oudersite dan een familieleven. Bloemkool op tafel dat wil ik zien. Hoe worden de ruzies beslecht? Wat spoken hardwerkende ouders uit in de 2-3 uur dat ze per dag met hun kind doormaken? Kortom het gezin van binnenuit en niet dat naar buiten, afstandelijke.
Bertrand, Inderdaad hebben wij deze zomer gesprekken met elkaar gevoerd en ik heb je toen enig inzicht gegeven in ons bedrijf en in onze plannen. Of ons marketingconcept succesvol zal zijn, moet de toekomst uitwijzen. De reacties uit het bedrijfsleven, die wij op onze activiteiten krijgen en de hoge bezoekersaantallen op de themablogs stemmen ons in ieder geval zeer positief. De blog familieleven.blog.nl past volledig in onze plannen en wij hebben er alle vertrouwen in, dat Job en Mira Twisk er in zullen slagen een succesvol blogconcept neer te zetten.
Wij voelen ons ondernemende pioniers, die in de fascinerende blogosphere een positie willen opbouwen. Met veel plezier en enthousiasme werken wij aan de uitbouw van Blog Online. Op blogonline.blog.nl zullen wij jou en andere geinteresserden daar regelmatig over informeren.