Strategievorming in de praktijk (1)

Zonder al te veel te willen en mogen onthullen, wil ik het strategieontwikkelingsproces dat zich bij Flabber op dit moment voltrekt wel beschrijven. Ik heb het voorrecht om weken bezig te zijn na te denken, te praten en te schrijven over waar het met Flabber naar toe kan gaan. Zo vaak krijg een mens in zijn carrière die kans niet! En als de missie slaagt, wordt het natuurlijk in detail uitwerken van een planning, organiseren implementeren en managen. Einde strategievorming, welkom management en verantwoordelijkheden.

Ik had graag met scenario’s gewerkt (zie verslag Masterclass Scenarioplanning), maar dat is niet nodig. Ook de Blauwe Oceaan – strategie kan niet worden toegepast. De basistheorie komen uit de volgende werken: Disruptive Change van Clay Christensen vastgelegd in de werken Innovator’s Solution and Seeing What’s Next, Breakout Strategy van Finkelstein e.a. en Catalyst Code van Evans & Schmalensee.
Er zijn wat trends:
– het media landschap waar Flabber zich in bevindt is sterk aan het veranderen. Onze doelgroep, jongeren en jong volwassenen)  zoekt amusement meer en meer via Internet en mobiel. (alhoewel de laatste nog echt moet doorbreken.)  De TV en krantenwereld zijn in een continue onzekerheid beland.
– Een andere trend is de snelle vorming van sociale netwerken. De groten in Nederland zijn Hyves en Schoolban.nl (internationaal MySpace). (heel kort geleden verschenen: Coolhunting van Peter Gloor en Scott Cooper dat ingaat op de het netwerkeffect, het bouwen van gemeenschappen en hoe die sociale netwerken zich gedragen);
– in het verlengde groeperen jongeren zich rond favoriete thema’s, clubs en idolen. Fandom is een onderwerp dat meer en meer in de belangstelling komt te staan en een drijvende kracht is onder alle discussie over web 2.0;
– Internet en mobiele applicaties stimuleren in hogere mate interactie en andere vormen van communicatie. Het klassieke éénrichtings verkeer: zender – ontvanger model van televisie, radio en print wordt rap vervangen door interactieve modellen.
– recente inschattingen van investeringsbank Bear Stearns voorspellen dat de macht in het media landschap komt te liggen bij de contentaggregators. Lees hier het rapport.


Ok, dat zijn dus wat gegevens. Dan de aanpak. De auteurs van Breakout Strategy definiëren vier strategieën om uit je normale business te breken: true originals (definieer en ontwikkel een heel nieuw marktgebied.) Revolutionaries (herdefinieer de spelregels in een bestaande markt. Microsoft is hier een goed voorbeeld van), Big improvers (creeer een volledig nieuw business model in een bestaande markt. Harley Davidson’s motoren zijn hier een voorbeeld van, maar de Toyota Prius is ook een voorbeeld) en tot slot Wave Riders (verander je propositie in een snel groeiende markt). Het boek is verder een uitwerking voor deze 4 strategieën op basis van 6 pijlers: prijs, eigenschappen, kwaliteit, support, beschikbaarheid en reputatie. Dat is deels leuk, maar niet direct bruikbaar. Wij gaan voor de taking-by-storm aanpak.

De mediamarkt is onderhevig aan grote veranderdruk. Dat dit door de traditionele partijen weinig overtuigend, met name defensief gebeurd is vanuit een historisch kader goed te verklaren. Een recent voorbeeld is Talpa/Tien. Ondanks dat bij de start een nieuw multimediaal concept belooft werd, met pijlers televisie, mobiel en Internet, is Talpa primair een televisiezender gebleven, concurrerend met RTL en SBS. Kortom er is vanaf het begin geen duidelijk nieuw concept uitgerold dat jonge kijkers kon overhalen naar Talpa te “kijken” via de voor hun belangrijkste kanalen: Internet en mobiel. Het werk van Clay Christensen geeft een goede theoretische basis om in onzeker markten een strategie te ontwikkelen. In Seeing What’s Next worden de strategische keuzes van de gevestigde en upcoming telefoonmaatschappijen in Amerika als voorbeeld genomen. Aan de basis van disruptive change liggen drie theoriën: de innovatie is simpel, goedkoop en revolutionair, resources, processes en values (RPV) zijn de bouwstenen voor succes en er is een duidelijk waardeketen gedefinieerd (VCE = value chain evolution).

Dat wat wij voor ogen hebben is een marktplaats waar diverse partijen rondom het thema amusement worden samengebracht. Zo’n marktplaats kan, mits goed geïmplementeerd de functie van katalysator hebben. In Catalyst Code wordt deze strategie nader uitgewerkt. Voorbeelden van succesvolle katalysatoren: American Express, eBay, en Linux. Met onvoorspelbare groeipotentie. De strategische discussies & keuzes die hier gevoerd & gemaakt moeten worden hebben betrekking op de volgende zaken:
wat & wie zijn de beoogde gemeenschap, hoe ziet de prijsstructuur eruit (aan wie verdien op welke wijze), definieer de klanten/gebruikersgroepen en interactie tussen deze, focus op winstgevendheid en monitor concurrenten, creëer een succesvolle lock-in voor je gebruikers, experimenteer en groei.

Nou en dat zijn we dus nu aan het invullen!

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes