Movels: nieuw publiek, nieuwe schrijf- en uitgeefmodellen

Eerst een korte uitleg: een movel is een samentrekking van de woorden mobile en novel. In Japan (daar keitai shousetsu geheten) al een paar jaar een grote hit, met name onder mobiele jongeren. (lees artikel) De populaire titels zijn ook geschreven door jonge auteurs, op hun mobiele telefoons. In tweede instantie pas als boek uitgegeven. Een belangrijk voordeel is de tekentaal die in Japan gebruikt wordt natuurlijk. Vorige week was ik in gesprek met vertegenwoordigers van de ‘klassieke’ uitgeverijen. We kwamen te spreken over movels. Wij, Flabber, (de titels Laudo (fictieve fragmenten uit fictieve boeken) en Endandit (entertaining nieuws) zijn primair tekst) kijken naar dit fenomeen met de bril van de interactieve uitgever en zien met name mogelijkheden om modellen uit te werken om mobiele "auteurs" te betrekken in het creatie proces. Ook om de jonge lezers (want die jongeren lezen zich suf, alleen niet meer de krant en het "betere" boek) te benaderen. Uitgevers zijn met name geïnteresseerd in het vergroten van de omzet op bestaande titels en denken sterk in push-modellen. En mobiele uitgaven "kannibaliseren" natuurlijk op het gedrukte woord. Ik denk overigens dat ze zich daar in vergissen. In de tussentijd groeit er een industrie waar ze nauwelijks meer grip op kunnen krijgen.

Er zijn dus nogal wat voordelen om literatuur eens mobiel te verkennen: een brede lezersgroep, geen apart apparaat als een Kindle of zo, simpel instapmodel (b.v. eerste hoofdstuk), nieuwe schrijfmodellen, andere interessante afreken/verdienmodellen, integratie van internet interactiemodellen als reageren en stemmen. 

Als voorbeeld twee modellen waar ik aan loop te denken:
een doorvertelverhaal. Een eerste hoofdstuk(je) wordt gepubliceerd en mensen kunnen deze lezen en deelnemen door een vervolg te schrijven. Deze verschillende hoofdstukken zijn gedurende een periode te lezen en er is op te stemmen. De meest populaire is weer de start voor het volgende hoofdstuk. Succesvolle auteurs kunnen hun eigen verhaallijnen verder uitwerken en zo een wolk aan verhalen schrijven.
een mobiele scheurkalender: erg populair zijn de scheurkalenders. Waarom niet een mobiele variant. Dit biedt nogal veel voordelen voor de auteur, mensen kunnen hun eigen suggesties op een thema sms-en en als inspirator of co-auteur fungeren, vragen stellen aan de auteurs.

In Nederland wordt sinds vorig jaar movels op de kaart gezet door The Saints. Zij hebben een mobiel platform ontwikkeld waarop movels gepubliceerd kunnen worden. Kijk op movels.eu en lees de movels-weblog.

Meedenken? Andere suggesties? Reageer of stuur een mailtje

Linkjes:
Movels – handleiding (filmpje)
Artikel movel-succes in Japan

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes