14 oktober jl startte Cinekid, het jaarlijks terugkerende filmfestival voor jonge kijkers. Op de maandag nam ik namens Flabber deel aan een paneldiscussie onder de titel Jeugd 2.0 De discussie werd vooral gericht op kwaliteit en diversiteit van het aanbod voor de jeugd op Internet. Want de snelheid waarmee de jeugd televisie verruilt voor Internet is onthutsend. En dat was met name het doel van organisator Hans Maarten van den Brink (directeur van het Stimuleringsfonds). De verborgen openbare agenda was gericht op de beleidsmakers. Van de zijde van de commerciële Internet & gamepartijen waren aanwezig : Bas van Berkesteijn (Woedend! en W!games), Bruno Felix (Submarine), Marcel Pordon (Habbo Hotel
Nederland) en de auteur dezes. De kritiek van ons makers op de overheid had met name met gebrek aan initiatief en geldstromen (en voorzover aanwezig traag verkrijgbaar) te maken. We zien een overheid (politiek EN uitvoerende organisaties) reageren twee jaar nadat de nota" Mediawijsheid – de ontwikkeling van nieuw burgerschap" (nota!) door de Raad voor Cultuur is verschenen. Uiteraard gaat de commercie zijn eigen weg EN tempo. Cultuur is gericht op klassieke thema’s als musea, televisie en radio. Internet hoort daar, nog, niet bij.
Van de zijde van de overheid namen aan de discussie deel : Marinka Copier (docent Universiteit
Utrecht) , Arda Gerkens (kamerlid SP), Nicolien van Vroonhoven (kamerlid CDA) en Mirjam de Meijer (Raad voor Cultuur). De put werd wel diep gegraven door de dames. Dat hoeft niet. In het publieke domein wordt o.a. door de VPRO en BNN/EO (met 101.tv) leuk en vernieuwend werk verricht. Maar de belangstelling voor een rol richting de jeugd (politieke steun aanwezig voor bijvoorbeeld snel wijzigen van de media-wet) en de uitvoering (Stimuleringsfonds ligt voor de hand) waren ruim aanwezig. Marinka Copier mistte in de discussie wel kwaliteit en diversiteit, maar dit zijn (te) moeilijke algemene thema’s.
Geef een reactie Click here to cancel reply.
Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
No comments yet.