5 februari jl was ik te gast als spreker en panellid van Immovator’s van online naar op tv. Lees ook de impressies van en de voordracht en het rondetafeldeel. Met een kleine 400 mensen een druk gevulde zaal. Ik wil uiteraard Immovator bedanken voor de mogelijkheid en het podium. Ik heb wel commentaar en opmerkingen op wat zaken. Allereerst het publiek. Ik heb mij voorbereid alsof ik in het hol van de leeuw zou staan. Online gaat naar op tv. De verhalen van Bright, Hyves en Talentbeurs suggeren een vreedzame co-existensie tussen deze werelden, maar wij hebben toch wat grotere plannen. Hyves brengt de mogelijkheid om de Hyves pagina’s middels slimme techniek op de televisieset te bekijken. Leuk voor een nieuwe niet-Hyvende doelgroep (want anders zit je lekker achter je scherm te krabbelen), maar het rechtenissue zal nog wat worden.
Doel van flabber.tv is om bedenker, producent én zender te worden. Voor een jong publiek. Het is niet dat ik het met zoveel woorden gezegd heb, maar de jonge kijkers kijken minder en minder naar het televisiescherm en willen interactie.
Ze willen ook duidelijk andere soorten content. Daar is het medium gewoon niet toe geeigend. Helaas geen vragen of discussie over deze toch dreigende situatie. Een on-kritische zaal dus, kennelijk niet bewust van de storm die opgestoken is. Misschien moeten ze eens gaan praten met de papieren media-collega’s die al in het oog van de storm zitten. Maar helaas ook niet vanuit de moderatie-kant. Wat een gemiste kant is.
Misschien zit het probleem in deze discussie in de verschillende definities die je over televisie kunt hebben. Het is een industrie, een fysiek apparaat, meerdere technieken etc.. Het is veel meer dan de kijkbuis. Want voor ONS publiek is de kijkbuis nu het scherm van PC of laptop. Beschikbaar gesteld door een internetprovider, wat niet meer de grenspolitie (de programma-coordinator, de programmagids) is van vroeger. Soms is de tv- en internetprovider dezelfde (in mijn geval Casema), soms niet. En omdat er meerdere definities zijn, voelt men zich niet aangesproken. Waar wij onze content ook voor gaan produceren, het moet altijd zichtbaar worden op een hoog kwalitatief scherm, desnoods een Philips HD-scherm. Dat stelt eisen aan de kwaliteit van de camera’s. Dus de leveranciers van mooie kijkbuizen, wees gerust. (of weer niet als over een paar jaar digitaal papier het medium blijkt te zijn, samen met mobiele apparaten.)
Kortom: hoe kijken we over 10 jaar televisie? Hoe consumeren wij over 10 jaar entertainment? (Het wat we "kijken", dat gaan we als flabber.tv eens beantwoorden?
De wereld van muziek is al heftig in transitie. Wie zich anno 1998 de vraag Hoe consumeren wij anno 2008 muziek? Had die ipods, gratis downloads en Sellaband-modellen in ogenschouw genomen! En de wereld van het nieuws? Stonden naast Teletekst, nu.nl, Geenstijl.nl en MSN en sms-diensten op het lijstje? Ik ben benieuwd naar de reacties.
No comments yet.