Afgelopen woensdag eindigden de eerste studenten Master Mediapedagogiek hun studie met de uitreiking van hun diploma (bekijk foto’s op fotostream van Jeroen). Zeven van de tien gestarte studenten hebben de titel Master of Education mee naar huis genomen. Gefeliciteerd alle zeven met jullie eindresultaat, een Masterproject en een aantal van jullie (drie) werk.
De presentaties werden door Jeroen Gerth afgetrapt. Webwijs in de klas is een project voor mediawijsheideducatie bij het Thorbecke College in Zwolle. Over Jeroen en zijn project zal in het blad Mediacoach geschreven worden.
Bram Hilgersom liet in vogelvlucht de resultaten zien van het project Dymedia (uitvoerige info en filmpje!). Een gecrowdsourced project dat de eer heeft overgenomen te zijn door Google Code.
Jolien Huis in ’t Veld deed haar project Kidsweek Journaal uit de doeken in een heus 10 minuten Journaal. Wanneer op YouTube Jolien?
Van alle studenten heeft Carola Oldemaat tot op heden de meeste media aandacht gekregen met Mediawijsheid in het Primair Onderwijs i.s.m. Kennisnet. Het projectverslag is hier te lezen en een interview zal binnenkort InDruk verschijnen.
Nienke de Vries liet in een filmpje haar resultaten zien van Leenhuis Talant, een project om de uitleenadministratie van Talant online toegankelijk te maken voor mensen met een verstandelijke beperking. Het projectplan zal de komende maanden uitgevoerd worden door het Friesland College. Tot slot deed Hendrik van Zwol kort verslag over de resultaten van Gaming en het sociale leven van jonge volwassenen. Een onderzoek in opdracht van het Deltion College, de afdeling ICT-opleidingen waar de mening leeft dat menig student gameverslaafd is. Hendrik heeft omzichtig aangetoond dat dit op onbekendheid en vooroordelen berust. Een workshop zal dit najaar de docenten in de wereld van games storten om meer begrip te kweken.
Helaas afwezig was Mirjam Ruben die in het project Mediawijsheid in het basisonderwijs een aantal basisschool klassen de beginsel van filmproductie heeft bijgebracht. Te bekijken op MediaMirjam.
Voor mij eindigt na een druk, enerverend en leerzaam jaar dit stuk docentzijn. Het heeft me laten twitteren (inclusief Mediapedagogiek Twitter Fountain) , nieuwe ideeen gebracht en veel inzichten in jongerencultuur en educatie gebracht. Dank iedereen, collega’s met name Joachim Wetterling, van het Kenniscentrum maar natuurlijk en vooral de studenten voor de feedback en de leerzame momenten. We eindigden met een heuse primeur: lootjes trekken voor het koffieapparaat m.b.v. Twitter.
No comments yet.