Met Adobe’s Digital Publishing Suite op een dood spoor?

AdobeOndertitel: Gezocht goedkope InDesign-to-AppStore solution voor interactief b2b magazin!

De wereld van de tablet software doet mij sterk denken aan de eerste jaren van internet. We hebben het over 1993 – 1997. Trek je nu in 5 minuten voor een paar tientjes per jaar een domeinnaam en hostingpakket  naar je toe en installeer je een CMS (of nog makkelijker bv www.wordpress.com) en up you go. Dat was toen wel anders. Internetsites waren jaren exclusief voor bedrijven met het grotere geld. Ik kan me nog een pilot herinneren in ’95 met stoere software makers van Oracle die een CMS kwamen installeren bij mijn toenmalige werkgever. Houtje touwtje. Oracle is bij databases en ERP gebleven. De grootheden die jaren later de internet CMS-markt veroverden zaten nog op high school. Deze flashback  krijg ik nu ik een iPad publicatie in elkaar probeer te zetten. Over de hindernis die de App Store van Apple heet (maar dat is een eigen keuze), zit je eerst vast aan een tool om  de publicatie op te maken! Weken terug koos ik voor Adobe’s Digital Publishing Suite (DPS), een pre-release programma bestaande uit een set tools in InDesign 5 , een Builder (de software om de publicatie samen te laten stellen) en een Viewer App om het werk te kunnen testen. Dat werkte, ok het is beta, dus je moet zelf wat uitzoeken. Alternatieven zijn er weliswaar niet veel. De bekendste is WoodWing, van Nederlandse bodem, daarmee hebben Zaanse mannen de tablet publicatiemarkt wereldwijd veroverd. Een stoer verhaal. Voor een klein ondernemertje met dito budget echter is deze software echter een no go.

Adobe dus. De Wired iPad App is er onder andere mee gemaakt. En nog veel meer. Na de upgrade van build 11 (hiermee kan je een echte iPad App laten fabrieken bij Adobe, want de App Store storekeepers believen geen gewone .folio-bestanden) begon ik bijna vrolijk te worden. Een Zakenspiegel App was in de maak, een gratis sample bestand aangemaakt (zie hier filmpje voor een indruk) als content. Latere edities hoeven slecht op de contentserver van Adobe aangeboden te worden en daarmee slechts eenmalig richting Apple de boel regelen. Vrolijk tot vrijdag jl. Toen werd de pricing en het pre-release afbouw schema bekend. Natuurlijk je moet wat betalen voor software, maar $495 per MAAND en $5.500 upfront (<25.000 downloads) voor gebruik maken van het Adobe publicatieplatform. Dit heet een buyerlock-in of een andere mooie marketingterm. De prijzen zijn nog niet definitief (staan nog niet op officele website), maar geeft natuurlijk indicatie. Op de pre-release software fora is de bom wel gebarsten. Je moet wel lef hebben om dit model op je gebruikers los te laten.

Dus gezocht, voor klein business2business blad met beperkte oplage op iPad (maar grote potentie door first-to-market) een goedkope InDesign-to-AppStore solution! Wie maakt dit en breekt een markt open die de kolos Adobe openlaat zoals Oracle dat 15 jaar geleden deed. (bouwschema: aantal InDesign templates voor met name interactieve elementen, een Bundler om publicatie te bouwen,een Viewer voor op computer, internet nog beter voor beoordeling en een App Wrapper om een voor Apple acceptabele App te maken. Geen rocketscience dus, wel open source aub want interactieve publicaties gaan het echt worden) Wij, honderdduizenden makers van leuke interactieve magazins, boeken en alles wat we de komende jaren nog bedenken (het interactieve kinderboek met bewegend beeld en geluid (juist: voorleesboek met animatie kon zomaar een hit worden voor luie ouders en blije kinderen) zullen je eeuwig dankbaar zijn en via donaties in PayPal onze dankbaarheid tonen.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes