Er is een klein golfje aan interessante sociale netwerk- annex managementboeken aan het verschijnen. Ik pik er drie uit omdat die allen een eigen verhaal hebben, en door hun auteurs verteld worden.
Van Erwin Blom verschijnt 2 november Handboek Communities De kracht van sociale netwerken. Voormalig directeur radio van de VPRO werkt al even aan zijn eigen business, en zijn ervaringen zullen in dit boek staan. De marketing verloopt 2.0 met een gebruikmaking van zijn Twitterstream wordt de pre-sales aangewakkerd (vandaag zondag 25 oktober op 13). De Twittermarketing versterkt de race op de site om de top 10 te bereiken. Verder speelt Erwin met het gratis-concept. Van het boek verschijnt ook een pdf (gratis te downloaden vanaf 2 november) WAT? GRATIS. Jip a) gaat Erwin er vanuit dat veel pdf’s zullen converteren in bestellingen en b) worden in de pdf advertenties geplaatst. Kan niet in het boek, wel in de pdf. Dus een win-win! Gratis voor de lezer, maar niet niet voor niets voor de auteur.
Inhoudelijk zal dit boek concurreren met Connect!, het boek van Menno Lanting dat binnenkort bij Business Contact zal verschijnen en met name naar de bedrijfsmatige mogelijkheden van sociale netwerken kijkt. Voor veel achtergronddata maar ook samenwerking heeft Menno een twitterstream gebruikt.
Het boek Business Model Generation van Alex Osterwalder en Yves Pigneur is naast een mooi boek, in eigen beheer uitgegeven en gedistribueerd OOK een boek dat 470 co-auteurs heeft. Kortom het is een gecrowdsourced boek. Het is inhoudelijk een briljant boek met een ultramoderne kijk op hoe je met het canvas, patterns, design strategie en proces inricht. In dit boek worden strategiën als Multi-sided platforms, visual thinking, gratis, blue ocean, ideation en nog veel meer in een business thinking model proces aan elkaar gevlochten. Heel veel praktijkvoorbeelden (leve de crowd).
No comments yet.