In het voorjaar tekende ik in op het The Icarus Deception: why make art? project van Seth op Kickstarter. Marketinggoeroe Seth Godin ging kijken hoe zijn theorieën over Tribes werkten met het Kickstarter platform. Ik kocht een stevig pakket (om precies te zijn de NO-BRAINER OPTION) en vlak voor de Kerst viel het pakket van acht boeken (voor zeven een Kerstkado) op de mat, samen met tweemaal V is for Vunerable en het megaboek The Mammoth Whatcha gonna do with that duck? De laatste is “gratis”. Los daarvan een leeservaring die 4,5 kilo BOEK. Niet voor op schoot of even in bed ’s avonds laat. Je kunt er een moord mee plegen (wat voor Godin weer een fantastisch marketingverhaal oplevert natuurlijk. “Fan killed by my “duck”” bijvoorbeeld)
Sinds twee dagen ligt de Icarus Deception in de winkel, is de mammoet in een kleinere uitgave Whatcha gonna do with that duck? ook te koop en kijkt Seth terug op het experiment. In Does Kickstarter work as a platform for books is hij niet echt optimistisch over de Kickstarter belevenis. Het is natuurlijk ook een vreemd experiment geweest voor iemand die het publiceren van papieren boeken had afgezworen. Maar ruim 280K voor het schrijven van een boek, teamen met Amazon en uitgever Portfolio is natuurlijk een mooie beloning. Wat Seth wel heeft laten zien is dat auteurs die een (fan)base (of Tribe) hebben opgebouwd ook zelfstandig aan de slag kunnen.
Uitgevers kunnen hier hun conclusies uit trekken. Bijvoorbeeld om auteurs die hierin geslaagd zijn eens te benaderen hoe ze dit kunstje geflikt hebben. Nederlands voorbeeld is hoe de auteurs van Lifehacking met Evernote aan de slag zijn. En slim kapitaliseren op hun Lifehacking tribe als vliegwiel voor de eerste bestellingen en verhalen. En die dus de olievlek maken die een gezonde verkoop in de toekomst mogelijk maken. Slim bezig!
Binnenkort meer over het Icarus Deception boek op managementboek.nl/boekblog.
No comments yet.