Elk project heeft zijn verhaal. Iedere deelnemer heeft zijn gezichtspunt en belang in de richting van dat verhaal. Op 8 februari jl werd door Oscar Dros, korpschef van de Nationale Politie Oost Nederland de Escaperoom ZS37 in Apeldoorn geopend. Hij sprak zijn wens uit dat dit soort innovatieve opleidingsmiddelen vaker uitgewerkt en ingezet gaan worden. De druk op een positief eindresultaat werd hier maar weer eens mee bevestigd.
In het bijzijn van meer dan vijftig politieagenten in burger en uniform heb ik schuld bekend. Dat dit project er is, is een beetje mijn schuld. Ik heb gezocht naar een opdrachtgever voor een escaperoom project in een educatieve context. Iets anders in de minor Serious Gaming dan digitale games.
De aanleiding
Anderhalf jaar geleden, geïnspireerd door een vraagstuk van een medewerker van de FIOD ging ik aan het malen over of en hoe we binnen de HBO-ICT minor Serious Gaming (038games) zo’n traject konden optuigen. Eens niet weer de zoveelste mobiele game. Leuk altijd, vaak nu met 3D, Virtual Reality, beetjes Augmented Reality en Artificial Intelligence. Maar soms wil je eens wat anders als docent en coach. Het onderliggende FIOD-vraagstuk, “Welke middelen kunnen wij inzetten voor werving en selectie van junior ICT-personeel?” leek met een Escaperoom aardig te matchen. Samenwerken, leuke al dan niet relevante ICT-puzzels en tijdsdruk. Een stukje (team) monitoring en we hebben een case. Mijn relatiebeheer collega’s Frank en Teun hebben hun best gedaan. En veel (semi)-overheidspartijen toonden interesse. Maar de knoop doorhakken, dat gebeurde pas in een heel andere hoek: door Arno Musch, opleidingsadviseur van de Nationale Politie.
De opdracht
Ons doel was om te kijken of een studententeam dit konden klaren, een concept uitwerken. Arno heeft als ambitie om met dit project een aantal doelstellingen te bereiken. Arno ging voor de hele werkende/testbare escaperoom met als thema Parate Kennis. Het primaire doel van de Escaperoom is om deelnemers zich bewust te laten worden, dat ze denken dat ze alles weten. Maar dat dat in de praktijk tegen kan vallen. Een escaperoom biedt dan een mooie omgeving. En camerabeelden bieden in een evaluatie feedback mogelijkheden waar verbetering in die Parate Kennis nodig is.
Nu wil het geval dat bij de inschrijvers op de minor een Communicatie & Multimedia Design (CMD) studente zat, Rosanne, die aan had gegeven op dit Escaperoom, educatieve thema bij de HAN af te willen studeren.
En om haar zijn we de eerste dagen van het semester een team gaan bouwen. Met een HBO-Elektronica student, Small Business Retail Management, een studente Social Work, een grafisch vormgever van Cibap én een HBO-ICT software engineer: Rosanne, Marten, Dennis, Ariane, Niels-Peeter en Darryn. En zonder blikken of blozen hebben we in de eerste week besloten: we gaan voor het hele ding, niet een maquette of 3D model, hoe het er ook uit gaat zien. They were going on an adventure.
Aangehaakt hebben we vanaf het begin de deskundigen van TheGreatEscape in Zwolle met hun mooie escape rooms. Want laten we eerlijk zijn, Teun en ik hebben verstand van coaching, game-ontwerp en – mechanics maar dit is natuurlijk een specialisme.
Het proces
Alle projectopdrachten in de minor Serious Gaming hebben ongeveer dezelfde cadans: verkennen van de opdracht, plannen van het proces, conceptfase voor gamedesign toewerkend naar een advies voor de opdrachtgever waar hij geen nee tegen kan zeggen. En dan heel hard in de realisatiefase aan de slag om af te ronden met testen, opleveren, presenteren, Winnovation en een assessment. Afhankelijk van de lat, de ambitie en betrokkenheid van de opdrachtgever én het studententeam kunnen er bijzondere dingen gebeuren. We zien dat gelukkig vaak.
Maar het ZS37 team had moeite om uit de startblokken te komen. Parate kennis is een veelomvattend onderwerp. Het gaat over binnentreden en staande houden, over herkenning en observatie, doorzoeken, over in beslaglegging. Over honderden onderwerpen, deels praktisch, deels juridisch. De ruimte van agenten om te handelen zijn beperkt door veel wet- en regelgeving. Anno 2018 worden “fouten” er makkelijk uitgepikt en onder een (sociaal media) vergrootglas gelegd. Daar heeft de politie inmiddels genoeg voorbeelden van.
Gelukkig had het team in de voorbereiding en de realisatie hulp van zeer goede adviseurs bij de politie.
Na het informatie opnemen volgde een ontwerpfase waarin de Escaperoom vorm en inhoud ging krijgen. Papier was het wapen. De room is “gepaperprototyped” inclusief alle puzzels. Dat werkte beter als digitaal. Er kon omheen gelopen worden, de puzzels konden getest worden én er konden planningen op de inrichting en realisatie gemaakt worden.
In november waren de sleutels van de Zwitsal loods ZS37 in Apeldoorn beschikbaar. En stonden de studenten wat onwennig de eerste dagen in deze kille grote ruimte. Zo’n 1 000 vierkante meter zonder water en stroom. Een lijst van spullen die gekocht moeten worden en een beperkte set klusspullen. Een hele nieuwe ervaring.
Na twee weken werd de noodklok geluid. Er was zoveel werk, basis stevig kluswerk zoals muren neerzetten, stroom aanleggen, dat ze door de bomen het bos niet zagen. Er zijn hulplijnen ingeschakeld en we (Arno en ondergetekende) hebben er wat dagen ingestopt om het een succes te laten worden. Het was voornamelijk koud. Toen de muren stonden, de ruimtes hun vorm gingen krijgen en de eerste puzzels gereed waren kwam in januari de motivatie weer om het af te maken.
Voorbij het einde van het semesters en assessment momenten is hard gewerkt. Op de laatste dag is het assessment afgenomen. En de maandag daarna gingen een aantal studenten weer door. Niels-Peeter heeft de laatste dagen hard aan een promo-video gewerkt. Met de oplevering op 8 februari was dat harde werken voor de studenten voorbij.
De afronding
De politie gaat nu testen. Of de doorloop goed is. Of alle puzzels kloppen en te doen zijn. Spelers moeten wel het gevoel hebben dat ze binnen een uur buiten kunnen zijn zonder al te veel tips te krijgen. Er is genoeg belangstelling bij de agenten voor de test. Aanpassingen gaan er zeker komen.
Het kan drie kanten op:
– het voldoet en de huidige escaperoom wordt hufterproof gemaakt;
– veel te ingewikkeld en slopen maar;
– iets daartussen zonder dat het heel veel tijd kost.
Er moet ook bewezen worden dat dit leermiddel een innovatief en aansprekend leermiddel is voor de doelgroep. Of het functioneert als alternatief voor de huidige Parate Kennistest (een papieren vorm die jaarlijks individueel gemaakt moet worden) en betere resultaten heeft (“he ik dacht dat ik dat wel wist”). En dat politieagenten meer gebruik gaan maken van hun trainingsdagen. De Escaperoom is dan ook weer een “lokkertje”.
En nu zijn er zeker drie verhalen
Hierboven is mijn verhaal, een stukje dan. Er is natuurlijk het 038games (HBO-ICT Windesheim en Cibap verhaal) én het grote verhaal van de Politie. Het verhaal van ons, Windesheim zal verteld worden in de Win en op de website van Windesheim. Corporate communication dus. We hebben één van de grootste escaperooms van Nederland gemaakt (rond de 1000m2) voor de grootste organisatie van Nederland (>56.000 medewerkers).
De politie gaat zijn eigen verhaal maken, landelijk, om hun innovatiekracht te tonen. Korpschef Dros heeft het gezegd.
Mocht u meer info willen over de mogelijkheden van een escaperoom als educatief leermiddel schuw dan niet om contact op te nemen. We hebben documentatie, onderzoeksrapport en ervaring!
No comments yet.