Een klein jaar jurylid. Het zit erop. Voor de vierde keer. Gister, 19 april, werd tijdens het Gala voor het Managementboek van het Jaar, de 15de editie, de winnaar bekend gemaakt: The Future of Shopping van Jorg Snoeck en Pauline Neerman. Met zes juryleden, Daniëlle de Jonge, Carla Verwijs, Mirella Visser, Pierre Spaninks en Louis Thörig en ik, zijn we vanaf juni 2017 bezig geweest om van zo’n 200 boeken naar dit ene boek te komen. Zes juryleden, zes disciplines, drie vrouwen en drie mannen. Er is dit jaar veel over geschreven. Mooie blogposts van Danielle de Jong en Carla Verwijs.
Het was een interessant proces. De mooie boeken zaten in de tweede helft van het jaar. Waarom weten we niet maar in oktober, na het lezen in de zomer van alle boeken tot en met augustus, maakten we ons zorgen. We hebben een aantal afspraken gehad in dit proces. Een kick-off in Schiedam ten kantore van Managementboek.nl. De tweede ook daar met een foto-shoot voor uiteindelijk in het magazine en op de site: www.managementboekvanhetjaar.nl
De andere afspraken waren in Utrecht. Een vergaderruimte in Seats2Meet waar we twee uurtjes gemiddeld doorbrachten. Aantekeningen en boeken op tafel. Na elke sessie een hapje en Kees Visser op de hoogte stellen. Over het niveau van de boeken (was dit een goed managementboekenjaar?), wat ons zoal opviel, de laatste vijf (even vergelijken met zijn eigen lijst) en de winnaar (“Zo, ja dat begrijp ik wel”). In januari zat het leeswerk erop. In een uitgebreid spreadsheet hebben we scores en argumentatie bijgehouden. Het spannendste proces was van 54 naar 5 boeken te gaan, van de longlist naar de shortlist. Er vielen gerenommeerde auteurs, winnaars van eerdere edities zelfs, af. Geen nieuwe prijs voor Menno Lanting (Connect! In 2011) en Joep Schrijvers (Hoe word ik een rat?, de eerste winnaar in 2003). Het spannendste was de strijd om plek 5 op de lijst. En zo’n winnaar kiezen, dat is een heel proces.
Van vijf naar één. Er was geen geheide winnaar, geen topfavoriet waar iedereen, eigenlijk al bij de shortlist, van zei: ”Dit is hem!”. Er waren eigenlijk vier kandidaten. Of eigenlijk drie. Of misschien twee. Er zijn veel manieren om een winnaar te bepalen. In het juryrapport staan verschillende criteria met hun eigen waarde. Is maatschappelijke waarde zo belangrijk? Vorig jaar was ook al een boek over innovatie! Past dit bij een brede groep managers of niet. Kortom alle vijf de boeken op de shortlist zijn topboeken en verdienen een brede aandacht. Inspirerend voor duurzame ondernemers, state-of-the-art kennis op het gebied van risico-management en veranderkunde en de ethiek en meer voor als we het robottijdperk ingaan. En natuurlijk de toekomst van het boodschappen doen. Ik kan er de e-commerce studenten mee om de oren slaan. Verplichte leesstof voor ondernemende ICT-studenten.
Het was weer een mooie belevenis. Nog twee a drie maanden dan gaat een volgende jury aan de slag. Ik kan langs de zijlijn nadenken:” Zou dit hem kunnen worden?”
[…] woorden gelezen. Per jurylid. Dat is netjes voor ons uitgerekend. Wat resulteerde in de winnaar The Future of Shopping. Een mooi boek natuurlijk en sympathieke winnaars. Tussen al die boeken zaten ook thema’s waar ik […]