De ratio achter de waarde van websites

De laatste weken berichtte Marketingfacts op 2 momenten (Eén bezoeker is in de VS ruim 31€ waard en Websitebezoeker is 32 euro waard . Bronnen: Business 2.0) over waardes die uit benchmarks aan grote websites worden gehangen. Allerlei theoriën duiken meteen op. Vroeger lachtte ik me ziek om dit soort ‘rijk-gereken’, maar als mede-aandeelhouder van Totally, waar Flabber.nl onder valt moet ik er anders tegen aan kijken: 1 miljoen unieke bezoekers per maand * 32 euro = 32.000.000. Klopt deze ratio? Alle reageerders op de verschillende berichten geven terecht aan dat er een groot verschil bestaat tussen de sites waar je het over hebt. Naast naam is ook content, doel, levensduur van de site en potentie om geld (advertentie-inkomsten) te genereren van groot belang. Oftewel er is al direct sprake van specifieke situaties.

Flabber, heeft gemiddeld zo’n 1 miljoen unieke bezoekers per maand (600.000 voor de weblog, de rest op de andere subsites. Op dit moment zijn onze servers verhuisd en vanaf februari draait nieuwe hardware, dan komt deze statistiek weer zeer gedetailleerd in beeld).

Op de hoofdpagina staan in principes 3 banner posities, een topbanner, een skyscraper en een banner bij de post. We kennen nog niet de luxe dat we maanden volgeboekt zitten, maar het telt lekker door. In oktober 2005 waren er 6,4 miljoen pageviews (uniek aantal bezoekers is hiervoor minder relevant). Een banner doet 12 euro CPM, een skyscraper 18 (op basis van tarieven die voor FOK! gelden bij WebAds) , dat levert per maand dus 6.400 * 30 euro = 192.000 (de postbanner niet meegerekend, ook niet speciale acties voor de topbanner). Maar ja dit is potentie. U begrijpt dit hebben we nog nooit ontvangen, niet in 3 jaar!

Wij op onze beurt willen weer exclusievere deals afsluiten rechtstreeks met grote partijen, voor verschillende activiteiten. (hopelijk hebben we binnenkort de eerste rond!)
Hier zitten een paar redenen achter: netto meer inkomsten, beetje planning daarvan, mogelijkheid extra dingen te regelen voor onze 56.000 leden (en die weer blij) binnen een speciale afspraak, strategisch belang (bekendheid binnen een bepaalde bedrijvencategorie, positionering), bedrijfszekerheid. Kortom ik heb liever 50K per maand van te voren, dan in potentie 192K.

En dan, om het financieel weer wat troebeler te maken: investeerders, beursnoteringen etc. Niet alleen het aantal bezoekers en pageviews is relevant, ook hoe (potentiele) investeerders en/of aandeelhouders naar je kijken bepaalt je waarde. Een paar belangwekkende investeerders, een goede koers, en de prijs van b.v. de CPM kan omhoog.

Het is mij uit al die berichten niet duidelijk hoe de waarde van een overname tot stand is gekomen. Het ontbreekt mij (en ik vermoed de meesten, ook journalisten van Business 2.0) aan informatie. Dus waar die 32 euro ooit vandaan komt wie zal het zeggen.

Voor ons, bescheiden Flabber, we dromen alleen maar van die 32M euro, we hopen ooit 192K per maand aan advertentiegelden te kunnen scoren. Tegen die tijd doen we met de grote jongens mee.

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes