Zondag zat ze tot mijn grote verrassing in een hoek van de bank achter de krant, mijn 16-jarige Muts, weblogger van fcutrecht. “Ben je ziek?”vraag ik. “Nee hoor, we moeten van school een keer in de week de krant lezen”. Komt goed uit, elke zaterdag koop ik nog gewoonte getrouw de Volkskrant. Mijn Muts zal dat zeker niet meer doen, als dat nog kan over een paar jaar!
Na de hype, de marketeers en Internet zijn nu ook de onderzoekers aan het verklaren dat de krant een uitstervend medium is. The Carnegie Corporation heeft in zijn laatste quarterly Carnegie Report, Spring 2005, de resultaten gepubliceerd van een onderzoek onder 18 – 34 jarige en hun nieuwsgaring onder de titel Abandoning the News. De conclusie: In short, the future of the U.S. news industry is seriously threatened by the seemingly irrevocable move by young people away from traditional sources of news.
Through Internet portal sites, handheld devices, blogs and instant messaging, we are accessing and processing information in ways that challenge the historic function of the news business and raise fundamental questions about the future of the news field. Meanwhile, new forms of newsgathering and distribution, grassroots or citizen journalism and blogging sites are changing the very nature of who produces news.
Gaat het beter worden, natuurlijk niet. Over 3 jaar is de verwachting de volgende:
Het artikel is zeer leesbaar, ondersteunt door een presentatie met onder andere bovenstaande grafieken.
No comments yet.