Gister was het dan zo ver: Bas “Ver~ Basterd” Schutte studeerde af op zijn weblogscriptie The Scanning Crowd, onderzoek naar het fenomeen weblogs (Pdf)
“Weblogs zijn in veel opzichten te zien als journalistiek medium, virtuele gemeenschap en koffiehuis. Toch staan weblogs op zichzelf en behoort dit fenomeen een eigen concept te hebben: The Scanning Crowd.”
Theoretisch achtergrond over virtuele gemeenschappen komt van sociologen als Jurgen Habermas en Ray Oldenburg en visionairs als Howard Rheingold en Quentin Jones. Ook het werk van ‘internet-antropoloog’ en studiebegeleidster Marianne van der Boom is van invloed.
De weblogs waar Bas zijn onderzoek mee start zijn de shockblogs: Retecool, Geenstijl en Volkomenkut omdat deze een sterke participerende achterban hebben.
Een belangrijk deel van de scriptie is ingeruimd om 2 onderzoeksvragen te beantwoorden: Zijn weblogs journalistiek? en Zijn weblogs virtuele gemeenschappen? Beide vragen kunnen niet met een duidelijk ja of nee beantwoord worden. Daarmee is ruimte om weblogs als iets eigens te gaan beschouwen.
Weblogs nemen een nieuwe bijzondere plaats in op Internet, een die vergelijkbaar is met de koffiehuizen waar mensen samenkomen om over hun dagelijks bestaan te praten. “Deze openbare gelegenheden omvatten het sociale leven en bieden de basis voor een gemeenschap en de verheerlijking van deze gemeenschap; een middel tegen stress, vervreemding en eenzaamheid. In deze ‘derde plaatsen’ is conversatie de belangrijkste activiteit: “The game is conversation and the third place is its home court†(Oldenburg, 1989:31). “ Maar betoogt Schutte, in de virtuele wereld gaan mensen nieuwe samenwerkingsverbanden aan. “The Scanning Crowd vergaart door technisch en handmatig scannen informatie die bruikbaar is voor de weblogeigenaar om te plaatsen op de weblog. De weblogs en de newsfeedprogramma’s spelen een significante rol in zowel de informatiezoektocht als de belichaming van deze dynamische menigte.”
Geef een reactie Click here to cancel reply.
Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
No comments yet.