De stand van zaken in de wereld van de papieruitgevers is matig. Vinden ze zelf. Ik denk slecht. Ik schreef er al over in Media, eten of gegeten worden en Open brief aan PCM. Mensen die ik de laatste tijd dus hoor roepen dat ze een nieuwe krant of tijdschrift in de papieren wereld gaan starten zijn voor mij geen ondernemers meer, het zijn Don Quichottes.
Deze week opende WahWah zijn papieren poorten. Een literair poptijdschrift. De start is te lezen op de WahWah-Volkskrantblog. Ik ben maar een simpele muziekgebruiker: ik luister ernaar, dus waarom een tijdschrift? In de Volkskrant een stukje over Hubert Smeets, de hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer die er over nadenkt een krant te gaan beginnen voor de intelligentsia. Er komen jaarlijks al 72 nieuwe bladen bij, vaak oude wijn in nieuwe kruiken. En hop weer een paar miljoen weg.
Onlangs vroeg mij iemand of ik een managementblad kende dat wat lichter was dan Holland Management Review. Ik riep Brisk, maar helaas na 8 maanden ter ziele. Adverteerdersmarkt was moeilijk. Het was ook wat ambitieus tweewekelijks en 150.000 stuks. Concurrent was o.a Sprout, gratis gesponsord door de SNS.
Is er dan geen geld meer? Natuurlijk wel, er is enorm veel geld in de adverteerdersmarkt. Merken we bij Totally zeer regelmatig. Maar adverteerders hebben het ook lastig. Er waren al honderden bladen, veel zenders op radio en tv, en tsja Internet. Zet je veel geld op een paar zaken of doe je aan spreiding! Het lijkt veel op de strategische keuzes die je in het casino moet maken. Gokken dus, want echt regeltjes lijken er (nog) niet te zijn. Sommige adverteerders schieten dus met hagel, andere met bazooka’s maar de verkeerde kant op.
Ik denk dat tijd het grootste probleem is, tijd van de lezer namelijk. Tijd b.v. die een manager heeft om nog uberhaupt iets te lezen. Ik werk me wekelijks door tig bladen, email etc. heen, voor de Managementboek weblog natuurlijk nog door boeken. Eerstkomende slachtoffer: het abonnement op Vrij Nederland. En slechter en duurder geworden, maar vooral geen tijd. Voor de businesscase die we hebben geschreven voor de aankomende Totally vrouwen entertainmentblog, het zusje van Flabber.nl, moest veel onderzoek doorgelezen worden. Wat blijkt: In tijdsverdeling staat Internet op de vierde plaats voor de Amerikaanse vrouw tussen de 20 en 29 jaar, na werken, slapen en sociale omgeving. Na deze vier rest er slechts 2% tijd voor zaken als uitgaan, televisie, boeken en kranten (bron: eMarketer juni 2005 en www.pewinternet.org How Women and Men use the Internet, december 2005)
Mocht u nog een blad willen uitgeven, of daarin een investering overwegen: u kunt het beter naar Holland Casino brengen. Krijg u in ieder geval een glaasje champagne en WEET u dat het een koekje van eigen deeg is.
Geld over de balk!!! Lees het bericht van de tekst TV op website: http://maasgouw1.web-log.nl/