Sinds een aantal jaren ben ik bij het ontwikkelen en produceren van Serious Games betrokken. Ook wel Applied Games genaamd. Vaak digitale games met een belangrijk leerelement. Om mensen te trainen. Om veranderingen mogelijk te maken of gedrag duidelijk te maken. Elke serious game zijn eigen onderwerp. Ik deed dit bij M-engaged vaak samen met Grendel Games en Critical Bit. Daar zijn leuke initiatieven en demo’s uit voortgekomen. Een game voor Medisch rekenen, Hospital Heroes en één voor de zachte kant van projectmanagers. Verder dan demo’s is het nog niet gekomen. Het naar de markt krijgen van een serious game is een complexe en tijdrovende bezigheid. En van de lange adem.
Sinds een jaar ben ik werkzaam bij HBO-ICT van Windesheim en daar wordt een Minor Serious Gaming gedraaid. Een topminor en één van de weinigen in zijn soort. De projecten, zo vier per semester, worden uitgevoerd voor echte opdrachtgevers, met een echt leerprobleem. De teams (3-5 studenten) werken in een game-studio setting bij 038games. De game-studio is ook een erkend leerbedrijf. Studententeams bestaan uit software engineering studenten, artists, multimedia studenten etc. etc. van vele opleidingen uit binnen- en buitenland.
Onze opdrachtgevers hebben groot vertrouwen in de capaciteit van de studenten. Ze worden daar meestal niet in teleurgesteld. Afgelopen seizoen gaven bedrijven als de Politie Academie verschillende opdrachten en kregen fantastische games als BlockMania en Incident Control. Incident Control traint agenten die op de meldkamer bij 112 calls materiaal moeten dispatchen.
De eerste game wordt ingezet voor rechercheurs die kinderporno materiaal moeten beoordelen. Een hels en zenuwslopend karwei waar ook wat risico’s voor verkeerde beoordelingen aan zitten. BlockMania test met name dat laatste. Blockmania kon aan het einde van het project op de nodige aandacht rekenen.
Bekijk hier de video op Youtube.
Kindzorg Marion i.s.m. het lectoraat Innovaties in de zorg ontwikkelde een game voor jonge autistische kinderen: Kijken & Begrijpen. Een supergame om kinderen te leren met emoties om te gaven. Super art, slimme game en af met geluid en muziek.
Bij Zorggroep ’t Zonnehuis nam logopediste Christie Dijkstra het initiatief voor Orobics. Na twee studententrajecten staat er een game voor cliënten met een gezichtsafasie. Orobics traint met een aantal minigames als Hondbal, FruitFiesta en Orodance o.a. de gelaatsspieren. Er is een met foto’s getraind neuraal netwerk gemaakt op basis van Googles Tensorflow dat gekoppeld is aan een aantal games.
En we doen natuurlijk ook “interne” projecten . Bakkie doen helpt docenten van Windesheim elkaar te leren kennen in een . Eggcellent traint studenten in een Virtual Reality game die presentatie-angst hebben. Studenten bedenken ook fantastische “verpakkingen” voor de games. Natuurlijk videos en presentaties. Rechts staat een kingsize customade arcade kast voor Bakkie Doen. Dat dus ook.
Vanaf september zitten we niet in op de Windesheim. Dan starten in samenwerking met Cibap in de Ontwerpfabriek met ruim 50 studenten!! Opdrachtgevers zijn naast de Politie, de Politie Academie, de Fiod en twee lectoraten. Er starten twee studenten game-bedrijven met hun gameprojecten die ze echt naar de markt willen gaan brengen. Samen met Cibap starten we een Virtual Reality Lab.
Wil je bijblijven of meer weten: volg 038games op Facebook.
No comments yet.