ggj19_still_1

Terugkijken naar GGJ19Zwolle

De 11de wereldwijde editie. Met ruim 9.000 opgeleverde games, ruim 47.000 deelnemers op ruim 2.000 locaties. Wat een resultaat van een weekend Global Game Jam 2019 van 25 – 27 januari.
In Zwolle droegen we daar ons (kleine) steentje aan bij met 22 deelnemers en 6 games. Maar in een gezellige sfeer en er is ontzettend hard gewerkt door de verschillende teams. Deelnemers van Windesheim en Cibap. Maar ook uit andere hoeken van Nederland. Vaste teams hadden zich aangemeld. Maar een aantal vormden zich na de start om half 6.

Het thema was toen al bekend: What HOME means to you.

Ik had enorme steun van Windesheim student Tim Baak. Naast het meehelpen organiseren deed hij op zaterdag zijn eigen Minecraft modden workshop. Ellen Bosman van Cibap had alle Cibap-interne zaken geregeld.

Het programma van onze derde editie was behoorlijk gelijk aan de voorgaande. De deelnemers zijn zeer tevreden. De Ontwerpfabriek van Cibap is een ideale locatie voor deelnemers om te werken, eten, plezier te hebben en (een beetje) te slapen.

Voor de eerste maaltijd nam CALO student Frans van Zeeland de deelnemers in een paar teambuilding oefeningen mee. Tsja dat stokje als groepje laten dalen, was vooral een kennismakingsoefening. Aan tafel ging het gesprek al gauw over thuis en concepten. Eén team kwam met hun hele hebben en houwen Cibap binnen. Grootse plannen met eigen muziek, geluid, eigen routers en van alles en nog wat. Toen uiteindelijk de techniek ingeregeld was kon het Jammen beginnen.

Cibap.tv faciliteerde docent (Lucas bedankt) en studenten om op video van alles vast te leggen. En zo hobbelden we de eerste nacht door. Het thema leende zich voor brede ideeën die op zaterdag wat ingekaderd moesten worden. De deadline van de eerste playtest om 16:00 was een flinke stimulans. En daar lieten de vijf teams zien dat ze goed op weg waren. Speelbare ideeën, mooie verhalen en al leuke art waren zichtbaar.

Na een klassieke stamppot (vrijdag was de pasta-avond) met voldoende koolhydraten konden de deelnemers vanaf half 8 ruim een uurtje hun energie kwijt op de djembe trommels. Even iets heel anders dan een toetsenbord slaan.

De zaterdagnacht was voor veel teams kort (of lang J) Ontbijt werd slaperig genuttigd. De lekkere broodjes tussen de middag snel meegehamsterd naar de ruimtes waar nog heel veel puntjes op de i gezet moesten worden. Het spannende build moment werd uitgesteld. Ook de upload servers van de Global Game Jam organisatie hadden het zwaar. Vanaf drie uur werd er opgeruimd en om vier stond iedereen moe maar voldaan met een biertje in het Atelier. Trots op één van de zes games die ze gebouwd hebben. Bijzonder: ze werkten allemaal.

De winnaar werd na een zwaar beraad door de jury bepaald: Thinking about home, A game about two brothers talking about memories of home when they were kids, the places they used to visit, the people they used to be. Een concept met veel potentie. Knap en met de beoogde eigen score.  Van Teabag Entertainment

Voor mij waren de zaterdag en zondag wat saai. En dat is goed. Geen gedoe dus, iedereen happy aan het jammen. Alles volgens plan. Volgend jaar weleens een aantal extra mensen die wat sfeer neerzetten. Misschien Deltion eventmanagement benaderen? Toch maar een dedicated vlogteam? Meer mensen uit het IT-bedrijfsleven. Een Comnow team aan het werk zetten?

Kortom er is werk aan de winkel. Het concept werkt. Er kunnen makkelijk 60 mensen in de Ontwerpfabriek. Op de hoogte blijven? Volg het facebook GGJZwolle kanaal! Of via twitter #GGJZwolle.
Zet weekend van 31 januari – 2 februari 2020 (02-02-2020) in je agenda.

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes