Ruby on rails leren, als je 53 bent en ontdekt dat er vele wegen zijn die naar Ruby wisdom leiden.
In 2015 nam ik mij voor om een nieuwe programmeertaal te leren. “Mij” is dus een 53-jarige die een nieuwe programmeertaal wil leren kennen. Ik koos voor Ruby en het platform Ruby-on-Rails. De aanleiding was heel praktisch: dit is de programmeertaal waar het meeste geld mee te verdienen valt. (afbeelding). Niet dat dat het hoofddoel voor mij was, maar het zal zeker aantrekkingskracht in de markt hebben. Ruby is een open source platform. Ruby is een object-georienteerde (OO) programmeertaal net zoals C en Java. Ruby is de taal waarin sites als Github,Twitter, Kickstarter, Uber, Airbnb etc. in gebouwd worden. Dat zal ook de hoge salarissen verklaren.
Ik had tevens een oefendoel: een platform bouwen voor de IBO opdracht voor een zonnepaneel-initiatief.
“Ouderen” leren programmeren
Mijn eerste aanvliegroute is, zoals ik altijd iets leer: laat maar boeken komen. En van daaruit start ik. Dat bevat leerstof en oefenopdrachten. Inmiddels begrijp ik dat er digitale alternatieven zijn. Ik heb eerder programmeeromgevingen geleerd en gebruik PHP e.d. om mijn WordPress websites te ondersteunen. Dus leren met boeken in combinatie met Internet is niets nieuws.
Ik kan het boek digitaal gebruiken en de oefeningen op een “bij het boek” behorende omgeving uitproberen. Want dat is de methode bij een taal leren: kennis opdoen, oefeningen en dan grotere opdrachten.
Een jongere generatie kijkt en doet na
Een generatie na mij, zeg de 30-plussers zullen e-books en video’s als leerroute hebben. Een uitgever als heeft daar al jaren een succesvolle mix mee gebouwd. De boeken zijn inclusief opdrachten digitaal verkrijgbaar.
Waarom geen MOOC?
De generatie 20 -30 pakt de samenwerktechniek en platformen als Coursera die complete trainingstrajecten op dit gebied aanbieden.
Coursera is één van de vele opkomende Massive Open Online Courses (MOOC) platformen. Grote en bekende MOOCS zijn Coursera, edX en Udacity. ”Ingebakken” in dit type leeromgevingen is progressie en ondersteuning in het leertraject. Je weet behoorlijk waar je staat. Een nadeel is: je doet het alleen. Dat is niet veel anders dan als je een boek pakt. Maar in het tijdperk van internet en sociale media is dat niet gewenst.
En georganiseerd kan ook het samen leren, coaching etc.worden. Het voordeel hiervan is dat veel studenten niet vast komen te zitten. Een veel voorkomend probleem. Coursera en anderen beginnen daarom dit sociale leren in te bouwen.
Deels kan dit verklaard worden omdat een belangrijk onderdeel van het MOOC verdienmodel is studentendata doorverkopen aan job agencies. MOOC’s slaan flink veel data op van de student. Hoe ze het traject doorlopen qua scores en tempo. Wanneer ze leren en welke leerstof ze makkelijk afgaat. Kortom informatie waar potentiële werkgevers veel aan hebben.
Ik wil wel een spelletje?
Een stap verder is : maak van programmeren een game. En dat is ook al gedaan door het platform Codeschool. In een Graveyard omgeving leer je Ruby: Rails for Zombies. Een leertechniek die aan zal slaan bij studenten die opgroeien en leren met games.
Waar zitten de verschillen?
De moderne leeromgevingen hebben een paar zaken ingebouwd die van belang zijn om te overwegen. Overwegen naast het solo doornemen van een boek of video’s:
- meetinstrumenten om het leren te bevorderen;
- diversiteit aan leervormen – en leermiddelen;
- sociale activiteiten om leerinspanningen te vermelden en sociale feedback te krijgen (motivatie bevorderend);
- leren op maat en tempo;
No comments yet.