Sinds de zomer ben ik druk met het nadenken over en uitwerken van een stuk onderwijs middels blended learning. Oftewel een stuk Entrepreneurship bijbrengen met werkvormen die deel online en deels offline plaatsvinden. Definities zijn er te over maar drie voor de positionering:
“Blended learning is een rijke mix van leerinterventies die online en/of offline plaatsvinden’ (Het Blended Learning Kookboek)
“blended course as a combination of onsite (i.e. face-to-face) woth online experiences to produce effective, efficient, and flexibel learning” (Essentials for Blended Learning)
“Blended learning is any formal education program in which a student learns at least part through onlen learning, with some elements of student control over time. Place, path and/or pace.” (Blended)
Het verblenden van een stuk onderwijs kan een flinke investering vergen in het herontwerpen van onderwijs en het samenstellen van materiaal. De definities hierboven geven dus in mindere of meerdere mate ruimte voor ontwerp. Het grote voordeel van het verblenden van onderwijs voor de student is, mits goed vormgegeven, dat hij invloed krijgt op de manier van leren en verwerken en het tempo waarop dat plaats vindt. Onderwijskundigen weten allang dat niet iedereen op dezelfde manier leert. En dat wij eigenlijk visueel ingestelde wezens zijn die makkelijker van beeld dan met tekst leren. En dat wordt nog te weinig begrepen.
Uitgevers vinden dit met name moeilijk want dat vereist een complete heroriëntatie van de leerprogramma’s, herontwerp van materiaal en ook het maken van nieuwe content. Dus naast boeken ook video’s, games, quizen, wiki’s , fora etc. etc. Leerplatformen waar een curriculum op maat (werkvormen en temp) kan worden samengesteld. Verblenden biedt de unieke kans onderwijs persoonlijk en op maat te maken in een mix van contact en online.
In mijn project, het verblenden van het keuzesemester Entrepreneurship voor 3de en 4de jaars HBO-ICT studenten bij Hogeschool Windesheim sta ik nu voor de start van het samenstellen van het curriculum, de te bereiken eindniveaus, samenstellen van de content tot uiteindelijk de realisatie van een stuk. Omdat het nogal een breed programma is (studenten moeten een startup maken) komt er nogal veel bij kijken. Thema’s als Lean Startup, Minimal Viable Product, Business Canvas, marketingplannen, organiseren van je bedrijf, financiën, pitch desks, Scrum etc. komen aan de orde.
En er zijn vele vormen om blenden te doen. Een extra uitdaging die ik mezelf ten doel gesteld heb is de toepassing van een stukje gamification hierbinnen. Dat alles staat op het programma om in 2016 opgepakt te worden. En dan is natuurlijk ook nog de ondernemers hamvraag: Hoe ga je hier geld aan verdienen?
Als je zelf wil beginnen tip ik het downloaden van het ebook Het Blended Learning Kookboek van Johannes Vinke en Marten de Prez en/of het volgen van https://www.coursera.org/learn/blended-learning.
Er zijn natuurlijk ook gewoon goede boeken te lezen: Blended beschrijft de disruptieve kracht van blenden , de methodes die gehanteerd kunnen worden. Zeer praktijk gericht en bomvol handige tips: Essentials for Blended Learning.
En als je denkt, wow kun je dat ook opleidingbreed en didactisch doordacht oppakken. Natuurlijk dat hebben ze bij de Hogeschool van Utrecht, faculteit Educatie al gedaan. Drie jaar ervaring heeft geleid tot de keuze het gehele onderwijs op de faculteit te verblenden en daarmee toekomstgericht te zijn. Lezen? Downloaden kan hier.
Meer in de artikelen op managementboek.nl : Veranderend onderwijs (1)
No comments yet.